Zone 30 in Staden voor verkeersveilig en leefbaar centrum


Samenvatting

Door het centrum van Staden rijdt veel zwaar (vracht)verkeer. Om de veiligheid voor actieve weggebruikers – niet in het minst fietsers – en de leefbaarheid in het centrum van de gemeente te versterken, voerde de gemeente een ruime zone 30 in. Deze zal gecombineerd worden met trajectcontrole op kritieke locaties.

Projectbeschrijving

Gemeente Staden zette vanaf 1 september 2023 een volgende stap in het verhogen van de verkeersveiligheid en leefbaarheid in haar gemeente. In de dorpskernen van Staden, Oostnieuwkerke, Westrozebeke en Vijfwegen werden de zones 30 flink uitgebreid. Het gaat niet om de volledige bebouwde kom, maar wel om ruime zones waar veel actieve weggebruikers en doorgaand verkeer elkaar ontmoeten, bijvoorbeeld in de dorpskern en woonwijken.

In combinatie met trajectcontrole

Ruime zones 30 ontraden het zwaar doorgaand verkeer dat van Diksmuide via Staden naar Roeselare moet. Begin 2025 zal de zone in het centrum van Staden gecontroleerd worden door trajectcontroles op de belangrijkste doorgaande assen. Voor deze zone 30 in combinatie met trajectcontrole werd geopteerd in plaats van een vrachtwagenverbod in Staden. Naast het doorgaand zware verkeer wordt het centrum ook aangedaan door een hoog aandeel lokaal zwaar verkeer. Voor dit lokale zware verkeer waren er geen geschikte alternatieve routes te vinden rondom de kern. De alternatieve routes waren beperkt tot lokale landbouwwegen die niet voldoende uitgerust zijn voor zwaar verkeer. Deze routes worden bovendien gebruikt door autoverkeer en fietsverkeer.

In de deelgemeente Westrozebeke komt er wel een tonnagebeperking. Voertuigen die meer dan 3,5 ton wegen, mogen daar dus niet door, omdat alternatieve routes daar wel kunnen worden uitgerust. In het centrum van Staden is dit niet mogelijk, zodat vrachtwagens met herkomst of bestemming in Staden nog wel door het centrum kunnen indien noodzakelijk.

Betrokken partijen

Staden sluit zich aan bij de Coalitie van 30, die ijvert voor een veilige en leefbare bebouwde kom. Een vermindering van de rijsnelheid kan het aantal verkeersslachtoffers drastisch verminderen. In vergelijking met 50 km/u heeft de bestuurder van de wagen een breder gezichtsveld, een kortere remafstand en, indien er toch nog een aanrijding plaatsvindt, zijn de gevolgen minder zwaar. Maar ook de leefbaarheid wint erbij. Een verlaging van de snelheid moet uitnodigen om meer te stappen en te fietsen. Een straat in de bebouwde kom is vooral een verblijfsgebied.

Met de uitbreiding van de zone 30 hoopt Staden enerzijds vrachtverkeer te ontraden, terwijl anderzijds de verminderde snelheid mogelijkheden biedt tot weginrichtingen met meer ruimte voor fietsers, bredere voetpaden, meer groen en meer ontmoetingsmogelijkheden. Het zorgt voor minder luchtvervuiling, minder geluidsoverlast, minder sluipverkeer en bovenal meer leefkwaliteit.

Niet alleen in Staden, maar ook in de rest van België en Europa kiezen meer en meer steden en gemeenten voor zones 30 in de bebouwde kom. Verschillende landen, steden en gemeenten toonden hun engagement voor een zone 30 al internationaal in verschillende verdragen: van de Stockholm Declaration tot het Burgemeestersconvenant, van het Europees Parlement tot de Verenigde Naties.

Evaluatie

Het initiatief komt voort uit de herziening van het mobiliteitsplan. De gemeente wilde binnen het mobiliteitsplan sterk inzetten op leefbaarheid en verkeersveiligheid. Vooral het centrum van Staden wordt al jaren sterk geteisterd door doorgaand zwaar verkeer.

Indien de zone 30 op termijn toch niet het gewenste effect zou hebben, kan worden overwogen om alsnog te werken met een verbod via tonnagebeperkingen. De trajectcontrole werd hierop voorzien, zodat deze ook kan worden ingezet om tonnagebeperkingen te controleren.

Investering

2023 – 2024

  • Totale budget: € 260.000 (excl BTW) + recurrente kosten
  • Financiële partners: 100% gemeente Staden
  • Indeling budget:
    • Borden en markeringen (eigen plaatsing): € 30.000
    • Budget trajectcontrole voor 2024: € 230.000
    • Jaarlijkse kost: € 25.000

Initiatiefnemers

  • Gemeente Staden i.s.m. WVI
  • Dienst Openbaar domein en mobiliteit – gemeente Staden

Contact

Dieter Duboccage

  • Gemeente Staden
  • dieter.dubocage@staden.be

Margo Swerts

  • wvi, m.swerts@wvi.be

Locatie

Staden

Dit vind je zeker ook interessant

Rapport

Rapport Vijf maatregelen voor veilig fietsverkeer

Artikel

Zone 30 in alle Oostendse woonwijken 

Nieuws

Genomineerde in de kijker: Leuven #fietsgemeente