Verkeersveiligheidsplan van De Panne: focus op actieve weggebruikers
Samenvatting
In 2023 zorgde gemeente De Panne voor een stroomversnelling in hun verkeersveiligheidsbeleid door de actieve weggebruiker centraal te zetten. Hun instrument is een aangepast verkeersveiligheidsplan met ruimte voor grote en kleine infrastructurele maatregelen. Deze werden vanaf oktober 2023 stapsgewijs ingevoerd.
Projectbeschrijving
Als kustplaats wil De Panne zich profileren als een aantrekkelijke gemeente voor fietsers en voetgangers. Het project dat hieraan moet bijdragen, heet V4, wat staat voor Vriendelijk, Veilig, Vlot Verkeer in De Panne. Dit project is het resultaat van een duidelijke beleidsdoelstelling: “Betere mobiliteit in teken van de zwakke weggebruiker”. De fiets staat echter centraal in dit project. De doelstelling is om tegen 2025 een stijging van 25% in het fietsverkeer te realiseren. Het plan omvat verschillende onderdelen: duidelijke kleuren, snelheidsverlaging en veilige fietsverbindingen. Er is ook aandacht voor mensen met een beperking. En ook openbaar vervoer wordt niet vergeten.
Drie soorten maatregelen: zacht, semihard en hard
In het plan zijn de fietsmaatregelen onderverdeeld in reglementeringen, infrastructuur en het parkeren van fietsen. Er zijn drie soorten maatregelen:
- De zachte maatregelen komen voornamelijk tot uiting in een brede communicatiecampagne, die gericht is op het realiseren van een mental shift bij de inwoners en tweedeverblijvers.
- De semiharde maatregelen houden een Zone 30 in woonkernen, belijning, fietsstraten, woonerven en toezicht op +3,5t verkeer in.
- De harde maatregelen, waar het grootste deel van het budget voor is gereserveerd, richten zich op veilige fietsoversteken, fietsverbindingen op cruciale locaties en knips in wijken waar doorgaand verkeer niet gewenst is.
Het resultaat is een evenwichtig verkeersveiligheidsplan met duidelijk uitvoerbare maatregelen die de actieve weggebruiker veilig de weg leiden.
Betrokken partijen en participatie
Aan de opmaak van project V4 ging een consultatietraject vooraf. De grote lijnen van het plan werden voorgelegd aan de zes gemeentelijke adviesraden, die volgende bevolkingsgroepen representeren: senioren, jeugd, personen met een beperking, kinderopvang, sport en lokale economie.
Fietsspecifieke maatregelen werden gepresenteerd aan de Fietsersbond en Fietsberaad, met een gunstig advies van hun kant als gevolg.
Ook de politie werd betrokken in het proces.
Verder werd niet enkel geluisterd naar de professionele stem, ook inwoners droegen hun steentje bij, net als de niet onbelangrijke groep tweedeverblijvers. Deze groepen konden tijdens een participatietraject het verkeersveiligheidsplan beoordelen en verbeteren. Tot slot werd een raad voor verkeersveiligheid opgericht.
Evaluatie
Eind 2024 zijn er verschillende maatregelen doorgevoerd:
- Er zijn 245 nietjes aangekocht en geplaatst aan relevantie attractiepolen.
- Ook fietskluizen, die voornamelijk gericht zijn op de tweedeverblijvers, zijn intussen geïnstalleerd.
- Er waren in 2024 twee communicatiecampagnes, “Go with the velo” en “Ik zwaai naar jou”, die motiveren en sensibiliseren.
De uitrol van de maatregelen is momenteel nog volop bezig. De Panne wilde de maatregelen bovendien niet zomaar doorvoeren. Het bestuur moest nagaan of deze maatregelen daadwerkelijk effectief zouden zijn en of de doelstelling van 25% meer fietsbewegingen zou worden behaald. Daarom plande de Dienst Mobiliteit een nulmeting bij de start van het project, zodat de voortgang op het gebied van fietsen kan worden gemeten. Van januari 2024 tot januari 2025 worden er tal van metingen uitgevoerd. De gemeente heeft vijf snelheidsmeters aangeschaft, die wekelijks in verschillende straten worden geplaatst. Twee fietstellers registreren het aantal fietsers op de locaties met de hoogste intensiteit. Bovendien zijn de Straatvinken al sinds lange tijd elk jaar actief in de gemeente.
In januari 2025 – en vanaf dan jaarlijks – kan De Panne de balans opmaken. Midden 2024 ziet het er alvast veelbelovend uit: opmerkelijke stijgingen op verschillende locaties, en dat niet enkel wanneer de zon schijnt.
Investering
2023
- Totale budget: €400 000 + €252 000
- Financiële partners:
- Kopenhagenplan Vlaamse overheid: €252 000, of 63%
- Masterplan toegankelijke haltes: €5000 per toegankelijke halte 2 op de planning
- Subsidies haltes mensen met een visuele beperking
Initiatiefnemers
- Gemeente De Panne
- Dienst Mobiliteit (Dienst Omgeving)
Meer weten
- https://www.depanne.be/nl/over-de-panne/communicatie/nieuws/verkeersveiligheidsplan-in-voege-vanaf-oktober