Nieuwe fiets-en voetgangersbrug over de Saskes in Gent
Samenvatting
Sinds 2025 ligt er een nieuwe fiets- en voetgangersbrug over de Saskes in Gent, tussen de Vlaamse Kaai en de Scheldekaai. De vroegere, smalle sluisovergang was nauwelijks befietsbaar. De nieuwe prefabbrug van 4,5 meter breed maakt deel uit van de ringfietssnelweg F400 en zorgt voor een comfortabele, veilige verbinding voor fietsers en voetgangers.
Projectbeschrijving
De oude oversteek over de Saskes in Gent bestond oorspronkelijk uit een smalle sluisconstructie met trapjes, die niet voldeed aan de normen van een fietssnelweg en zelfs onmogelijk was voor dubbelrichtingsverkeer. De oversteek was slechts 99 cm breed en enkel te voet toegankelijk. In 2015 werd een eerste poging gedaan om deze brug aan te pakken door de trapjes te vervangen door een hellend vlak en de constructie te verbreden tot 1,5 meter. De volgende stap kwam in 2025. Er werd een nieuwe prefabbrug van 4,5 meter breed geplaatst, en de kenmerkende kasseien voor en na de vroegere sluis werden vervangen door asfalt. De brug vormt een schakel in de Fietssnelweg F400, de ring rond Gent.
Sinds de aanleg van de Ringvaart is de sluis onder de spoorwegbrug verder richting noordoosten in onbruik geraakt. Anno 2025 gaat deze niet meer open, omdat hij vastzit in het slib. Hierdoor hoefde de sluisbrug geen sluisfunctie meer te hebben en kon deze worden omgevormd tot een volwaardige fiets- en voetgangersbrug.
De aanleg van deze brug kadert in twee projecten. Ten eerste is het een brug over de Schelde, waarvoor De Vlaamse Waterweg verantwoordelijk is. Ten tweede werd een tijdelijke constructie geplaatst omdat op deze locatie drie spoorwegbruggen aan vernieuwing toe zijn. Bij de heraanleg van de middelste brug, ter hoogte van de sluiskom, wordt ook ruimte voorzien voor de Fietssnelweg, die dan rechtstreeks van de Scheldekaai langs of onder de spoorweg overgaat naar de Jan Delvinlaan en verder richting Denderlaan. Omdat dit pas vanaf ten vroegste 2028 gepland wordt, en het huidige brugje een bottleneck vormde op de F400, werd beslist alvast een tijdelijke brug aan te leggen. Op termijn kan de prefabbrug mogelijk verplaatst of verdubbeld worden: naast een nieuwe vaste brug zou de huidige prefabbrug hergebruikt worden, waardoor een dubbelbrede verbinding van 9 meter kan ontstaan. De aanleg kadert in het bredere Sigmaplan en de toekomstige vernieuwing van spoorbruggen in de buurt.
Als bijkomende maatregel werd ook de oversteek aan de Vlaamsekaai aangepakt door wegbeheerder AWV. Er werden haaientanden en extra voorsorteerpijlen aangebracht, waarbij fietsers langs de Vlaamsekaai voortaan voorrang moeten verlenen aan fietsers komende van de sasbrug. Gezien het ruimtetekort op deze plek was het niet mogelijk een volwaardige opstelstrook te installeren voor de fietsoversteek richting het centrum.
Betrokken partijen
De realisatie kwam tot stand in nauwe samenwerking tussen De Vlaamse Waterweg, Stad Gent, AWV en de Provincie Oost-Vlaanderen, die de uitrol van het fietssnelwegennetwerk coördineert. DVW ontwierp en bouwde de brug. Stad Gent zorgde voor de verharding in asfalt, de signalisatie en de aansluiting op de omgeving. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) paste de voorrangsregeling aan op het kruispunt Vlaamsekaai. Daarnaast waren scholen in de omgeving betrokken en werd de Fietsersbond vooraf op de hoogte gebracht van de plannen. De brug werd gebouwd door Fibercore, naar ontwerp van BestBridges.
Evaluatie
De nieuwe brug bleek meteen een groot succes en wordt dan ook als een duidelijke verbetering ervaren: de breedte van 4,5 meter maakt dubbelrichtingsverkeer veilig en comfortabel, zowel voor fietsers als voetgangers. Ook de vervanging van kasseien door asfalt draagt bij aan het gebruiksgemak. De bottleneck die de sluis vormde, is nu echter verschoven naar het brugje over het tweede deel van de Schelde, meer richting Scheldekaai, dat slechts 3 meter breed is.
Investering
2025
- Brug: €139.887,83
- Asfaltwerken: € 16.450 excl. BTW
- Financiële partners:
- Brug & asfaltwerken: 100% De Vlaamse Waterweg
Initiatiefnemers
- De Vlaamse Waterweg
- Stad Gent
Contact
Dave Moring
- De Vlaamse Waterweg
- dave.moring@vlaamsewaterweg.be
Peeters Bart en Monnoye Bert
- Stad Gent
- bart.peeters@stad.gent, Bert.Monnoye@stad.gent


