Minder verkeersslachtoffers door lockdown (COVID-19)


Lockdown zorgt voor minder slachtoffers

6% minder doden ter plaatse en 12% minder letselongevallen op onze wegen. Dat is het resultaat van de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute voor het eerste trimester van 2020. Zonder lockdown was het aantal doden gelijk gebleven en het aantal letselongevallen met 2% gestegen.

Daling o

p nationaal niveau

Tijdens de eerste 3 maanden van dit jaar daalde het aantal doden ter plaatse van 115 doden naar 108. Het gaat over de doden ter plaatse. Daarbij moeten nog de mensen geteld worden die tot 30 dagen na hun ongeval overlijden in het ziekenhuis. Het aantal gewonden is stevig gedaald (van 10.665 naar 9.148, ofwel -14%), net zoals het aantal letselongevallen (van 8.492 naar 7.452, ofwel -12%).

Wel twee keer dodelijker

De ongevallen tijdens de lockdown waren wel twee keer dodelijker dan de ongevallen voor deze periode. Ondanks twee weken van lockdown tijdens dit eerste trimester is het aantal doden op onze snelwegen de laatste 10 jaar nooit zo hoog geweest: 28 dit jaar ten opzichte van 25 in 2019.

De mindere verkeersdrukte tijdens deze twee weken van de lockdown heeft er dus voor gezorgd dat sommige bestuurders veel te hard gereden hebben. Overdreven snelheid blijft nog altijd de grootste doodsoorzaak op onze wegen en ligt mee aan de basis van 1 dodelijk verkeersongeval op 3.

Tendensen volgens type weggebruiker

Het aantal doden is sterk gedaald bij de voetgangers (van 24 naar 16), de fietsers (van 12 naar 5), net zoals de ongevallen met een bestelwagen (van 12 naar 6). Er was geen evolutie bij de autobestuurders (54 doden) en er was een stijging bij de andere types weggebruikers, vooral bij de bromfietsen (van 2 naar 6 doden). Het aantal letselongevallen is wel gedaald voor alle weggebruikers.

Het aantal letselongevallen is wel voor alle types weggebruikers gedaald. Dat geldt zeker voor de motorrijders (-22%), de automobilisten (-18%) en de voetgangers (-18%).

Lees hier de volledige verkeersveiligheidsbarometer.

Dit vind je zeker ook interessant

Nieuws

Fietsen werd afgelopen jaren 40% veiliger

Document

Evolutie van fietsgebruik en fietsveiligheid in Vlaanderen: een vergelijking met Nederland en Denemarken

Nieuws

Studiedag 10 jaar Fietsberaad: presentaties