Minder fietsongevallen in de lente (Oslo)


In 2016 schreef een onderzoeksgroep van het Institute of Transport Economics na drie jaar onderzoek een rapport over het ‘safety in numbers’ effect. Dit effect verwijst naar de omgekeerd evenredige relatie tussen het aantal voetgangers of fietsers en het aantal ongevallen waarin dezelfde groep betrokken is. Oslo kent namelijk een seizoensgebonden ‘safety in numbers’ effect: vanaf de lente zijn merkbaar veel meer fietsers op pad dan tijdens de andere seizoenen en neemt het risico op een (bijna) ongeval voor een fietser af.

Het onderzoek werd gevoerd in Oslo. Er werd ook data verzameld uit Aalborg (Denemarken), en Gothenburg (Zweden) om cross nationale verschillen te kunnen verklaren.

De onderzoeksgroep van het Institute of Transport Economics stelde een veertiental hypotheses op die gerelateerd zijn aan het ‘safety in numbers’ effect. De hypotheses zijn op te delen in twee categorieën:

  • Hypotheses die peilen naar het aantal keer dat andere weggebruikers verrast worden of een bijna ongeval hebben met fietsers;
  • Hypotheses waarbij gekeken werd naar cross-nationale verschillen in het aantal keer dat andere weggebruikers worden verrast of een bijna ongeval hebben met fietsers

​Hiervoor verzamelden de onderzoekers verschillende datasets uit drie onderzochte steden: er werden enquêtes uitgevoerd op straat en aan huis. Daarnaast verzamelde men ook videodata van vier kruispunten in Oslo.

De onderzochte tijdsperiode werd opgedeeld in twee periodes: van april tot juni, en van juni tot september.

Safety by numbers Oslo

Initiatiefnemers

  • Institute of Transport Economics (TOI)

Contact

TOI

  • +47 – 22 57 38 00
  • toi@toi.no

Locatie

Oslo

Evaluatie

De resultaten van het onderzoek toonden aan dat er sprake is van een kort ‘safety in numbers’ effect tijdens het seizoen (april-juni). Het effect wordt echter gedeeltelijk tenietgedaan door een ander fenomeen: de instroom van niet ervaren, en risicovolle fietsers (juni tot september). Dit zorgt ervoor dat andere weggebruikers toch nog verrast worden door fietsers later op het seizoen.

Daarnaast konden de onderzoekers geen conclusies trekken wat betreft de cross-nationale verschillen: de onderzoekers namen ‘infrastructuur’ en ‘verkeersgedrag’ op in multivariate modellen om het verschil in aantal (bijna) conflicten met fietsers tussen de landen te verklaren. Beide parameters voldeden echter niet om de verschillen tussen de landen te verklaren.

Meer info

Meer informatie vind je in het bijgevoegde rapport.

Dit vind je zeker ook interessant

Nieuws

Fietsen werd afgelopen jaren 40% veiliger

Document

Evolutie van fietsgebruik en fietsveiligheid in Vlaanderen: een vergelijking met Nederland en Denemarken

Nieuws

Studiedag 10 jaar Fietsberaad: presentaties