De Lijn test opvulling van tramsporen (Gent)

​Fietsers en tramsporen. Het is geen al te beste combinatie. Fietsers die tramsporen moeten kruisen of er parallel mee rijden, komen wel eens vast te zitten in de sporen, dikwijls met gevaarlijke valpartijen tot gevolg. Daarbij is bij regenweer het kruisen van de gladde tramsporen een bijkomende uitdaging. Zowel fietsers als tramexploitanten zijn vragende partij voor een oplossing om dergelijke ongevallen te vermijden. In het buitenland werden daarom reeds een aantal testen uitgevoerd met het opvullen van de tramsporen met rubberen slangen. Trams drukken de rubberen profielen in en glijden verder over de sporen zoals gebruikelijk. Maar fietsers kunnen deze rubberen profielen niet indrukken en rijden veilig over de sporen.

De Lijn heeft sinds juni 2016 in de Gentse binnenstad een eerste testtraject in gebruik genomen. Het betreft een stuk tramspoor dat momenteel niet in gebruik is

Om valpartijen met fietsers, die over tramsporen rijden er in vast komen te zitten, te vermijden zoeken tramexploitanten naar een oplossing waarbij de sporen worden gevuld met een rubber profiel. In enkele buitenlandse steden (vb. Zurich, Genève en Amsterdam) werden reeds testen uitgevoerd met dergelijke profielen. Door het gewicht drukt de tram deze profielen opzij, waardoor het spoor functioneert zoals gewoonlijk. Fietsers kunnen deze profielen niet indrukken, omdat ze te licht zijn, waardoor ze veilig over de sporen kunnen fietsen.

De Lijn heeft in de stelplaats in Gentbrugge in 2013 een eerste test uitgevoerd met dergelijke profielen.​

In juni 2016 is in de Gentse binnenstad, op een spoor waar momenteel geen tram overrijdt, een test gestart met een rubberen profiel dat niet overrijdbaar is door een tram. Het betreft een stuk spoor dat met de heraanleg van de Belfortstraat en Botermarkt, reeds is aangelegd, maar dat pas over een aantal jaar in exploitatie komt. De profielen worden ongeveer een jaar getest en worden bij positieve evaluatie uitgebreid naar andere stukken spoor die niet in gebruik zijn.​

Initiatiefnemers

  • De Lijn
  • Stad Gent

Contact

Nele Huys

  • De Lijn Oost-Vlaanderen
  • nele.huys@delijn.be

Locatie

Belfortstraat te Gent

Botermarkt te Gent

Betrokken partijen

Bij dit project werken de Stad Gent en De Lijn samen

Evaluatie

Het opvullen van de sporen wordt positief onthaald door de fietsers, maar in de meeste gevallen blijken de profielen niet voldoende slijtvast, waardoor ze (te) tegelmatig moeten worden vervangen.

Vooraleer mogelijks verdere tests in actuele exploitatie worden gestart, dienen eerst een aantal cruciale
elementen te worden afgewogen.
Deze hebben te maken met een objectieve inschatting van:

  • Het risico dat de geteste materialen zich toch anders gaan gedragen in zulke echte exploitatiecontext, met hoge aantallen trampassages, waarbij zal moeten worden weerstaan aan duizenden, zoniet miljoenen,indrukkingen door de wielen. Ook dan moetende stoffen hun functie kunnen behouden; het kan immers niet de bedoeling zijn dat ze bv. elke maand moeten worden vervangen;
  • het risico tot ontsporing van een tram, waarbij vooral moet worden gekeken naar situaties waarin bv.
    voorwerpen klem raken in de groef en/of het rubber;
  • het “gedrag” van de railkop inzake de gladheid. Deze kan immers niet in rubber worden vervaardigd.

Investering

2013 – 2016

  • Financiële partners
    • Stad Gent
    • De Lijn

Dit vind je zeker ook interessant

Nieuws

Automobilisten rijden dichter tegen fietsers mét helm

Praktijk

ANPR-camera’s zorgen voor minder sluipverkeer (Kortenberg)

Praktijk

Ping if you care! Participatief onderzoeksproject levert kaart op met fietsknelpunten (Brussel)