Bromfietsdrempels in Houten
Samenvatting
Op het uitgebreide fietsnetwerk van Houten vormden te snelle brommers op een gegeven moment een probleem. Om de snelheid van deze brommers naar omlaag te krijgen, voerde de gemeente Houten de bromfietsdrempel in. Deze bromfietsdrempels zijn niet enkel nuttig tegen te snel rijdende brommers, maar ook tegen te snel rijdende fietsers. Andere gemeenten als Tilburg volgden het voorbeeld.
Projectbeschrijving
De bromfietsdrempel is afgeleid van de sinusvormige drempel om de snelheid van auto’s af te remmen. Deze drempels maken gebruik van de natuurkundige wet van interferentie tussen golven. Als twee golfen dezelfde golflengte hebben kan de hoogte van de golf tweemaal zo hoog worden. De 30-km drempel heeft ongeveer dezelfde golflengte als de vering van een motorvoertuig. Op de top van de drempel is de vering hierdoor maximaal uitgerekt en op het laagste punt maximaal ingedrukt. Daardoor lijkt de drempel tweemaal zo hoog.
Om te voorkomen dat bromfietsers de drempel als springschans gebruiken is de bromfietsdrempel een dubbele omgekeerde drempel. Naar beneden, naar boven, naar beneden en weer naar boven: twee dalletjes dus. Voor fietsers maakt het niet veel uit of je eerst naar beneden of boven gaat. Voor fietsers is de (golf)lengte vooral van belang.
Evaluatie
De drempels doen waar ze voor bedoeld zijn: ze remmen de snelheid van gemotoriseerde (brom)fietsgebruikers. Ze hebben niet alleen een fysiek effect op het rijcomfort en de snelheid, maar ook een attentiewaarde.
Omdat de traditionele fiets geen vering heeft, ondervinden fietsers doorgaans geen ongemak van deze drempels. Het is echter belangrijk te voorkomen dat bromfietsers gemakkelijk om de drempels heen rijden door bijvoorbeeld uit te wijken naar het naastgelegen voetpad. Dit kan worden opgelost door paaltjes naast de drempel te plaatsen.
Daarnaast hebben de drempels regelmatig intensief onderhoud nodig, omdat verzakte of schuin liggende drempelelementen een gevaarlijke situatie voor fietsers kunnen veroorzaken.
Er zijn wel klachten geweest van ligfietsers, die uit hun stoel werden ‘gekatapulteerd’ door de drempels.
Initiatiefnemers
- Gemeente Houten (NL)
Contact
André Botermans
- International Cycling Policy Ambassador
- Beleidsmedewerker ruimtelijke ontwikkeling
- andre.botermans@houten.nl