De Universiteit van Gent wil met het gebruik van een VR-bril jonge kinderen leren omgaan met gevaarlijke situaties op de fiets. Momenteel is de installatie nog groot en maakt die gebruik van een echte fiets. In de toekomst zouden de leerlingen via een VR-bril en een joystick gepast moeten reageren op een bepaalde situatie.
In Nederland startte verzekeraar Interpolis al in 2015 met een dergelijk project ‘SlimOpWeg’. Daarmee kunnen kinderen met een speciale VR-bril en een bijbehorende app verschillende verkeerssituaties oefenen in een virtuele 3D-omgeving. Zo kunnen ze bijvoorbeeld hun eigen fietsroute tussen hun huis en de school uittesten. In totaal werken de leerlingen zes weken lang gedurende 20 minuten per week een programma af. Daarbij moeten ze bepaalde taken volbrengen al wandelend of fietsend, zoals een drukke baan of kruising oversteken.
Uit een onderzoek bij 446 leerlingen die met de VR-bril werkten, blijkt dat het aantal verkeerssituaties dat rustig en veilig werd uitgevoerd steeg van 16 naar 49 procent.