Stijging fietsen Gent-Sint-Pieters: Gents MilieuFront telt tekort van 2100 stallingen


Afgelopen weekend stonden er bijna 13.500 fietsen geparkeerd aan Gent-Sint-Pieters. Dat is een stijging van 19% ten opzichte van onze laatste telling in 2017, goed voor een nieuw record. Hoewel ook het aantal stallingen stijgt, is er voor 2100 fietsen geen plaats. Het Gents Milieufront vraagt om meer stallingen te voorzien.

Vrijwilligers van het Gentse Milieufront telden op zaterdag 12 oktober alle gestalde fietsen rond Gent Sint-Pieters. In totaal telden ze 13.460 fietsen in en rond het treinstation. De vorige fietstelling dateert van zaterdag 2 december 2017. Toen stonden er 11.364 fietsen geparkeerd, goed voor een stijging van bijna 19%. Het toenemend fietsgebruik in Gent is ook zichtbaar aan het aantal gestalde fietsen aan het station.

Tekort van 2100 fietsstallingen

In totaal zijn er in en rond Gent Sint-Pieters 11.861 (gratis) fietsenstallingen beschikbaar. Dat betekent dat er voor 2100 fietsen geen stalling beschikbaar is. “Er blijven dus structureel te weinig stallingen om alle fietsen te voorzien van een degelijke staanplaats”, concludeert Steven Geirnaert van Gents MilieuFront. “En al helemaal te weinig om de verdere verwachte stijging aan fietsers en pendelaars op te vangen.”

Naast ‘normale’ fietsstallingen zijn er aan Gent-Sint-Pieters ook 528 bewaakte stallingen en 166 Blue-bikestallingen te vinden (met daarin respectievelijk 401 en 115 fietsen).

Te weinig beheer op stationsplein

In de stallingen op het Koningin Maria-Hendrikaplein (goed voor 1763 fietsen) staan in en naast de fietsrekken veel fietswrakken. Op dit plein vinden maar liefst 1300 fietsen geen plaats. Een chaotisch aanzicht en een bron van frustratie voor vele buurtbewoners, voetgangers én fietsende pendelaars.

Dat de fietsstallingen al een hele tijd niet meer geruimd werden is te zien aan de vele flyers waarin zomerevenementen worden aangekondigd. De fietsparking wordt beheerd door Apcoa. Het parkeerbedrijf ruimt in opdracht van NMBS 3 keer per jaar de fietsenparkings in haar beheer. De laatste ruiming dateert van in mei, de volgende is voorzien voor eind oktober.  “Veel te weinig”, zegt Steven Geirnaert. De overeenkomst tussen NMBS en Apcoa loopt nog tot mei 2021.

Nieuwe ondergrondse fietsstalling zo goed als onbereikbaar

Ten opzichte van 2017 zijn er dan wel 2000 fietsenstallingen bijgekomen, ook het aantal fietsen blijft stijgen. De toegenomen capaciteit is grotendeels te wijten aan de nieuwe ondergrondse fietsparking onder de sporen aan het Mathildeplein. Die is echter enkel toegankelijk via een trap met een fietsgoot. “Van de meer dan 1800 fietsstallingen stonden er zaterdagvoormiddag maar 119 fietsen”, stelt Steven Geirnaert vast. “De projectpartners van de bouw van het station moeten zorgen voor een fietsvriendelijke toegang en meer communicatie over de parking.”

Inspiratie uit Leuven en Utrecht

Veel fietsers vinden naast de ondergrondse parking ook de vrije plaatsen aan de achterkant van het Mathildeplein niet. “De projectpartners van het station kunnen bij de nieuwe stalling (net zoals Stad Leuven dat plant) een ‘fietsgeleidingssysteem’ invoeren, waarbij fietsers in een oogopslag zien waar er nog vrije parkeerplaatsen te vinden zijn. Ook professioneel beheer of een tarief voor langparkeren zoals in Utrecht kan oplossingen bieden”, denkt Geirnaert hardop na.

Nadat de werken aan het nieuwe station eerder werden stilgelegd, raakte in juni bekend dat ze toch een doorstart zullen krijgen. Momenteel wordt er aan nieuwe plannen voor het station gewerkt en in het najaar gaan GMF en andere organisaties daarover in overleg met Stad Gent, NMBS, de stadsbouwmeester en anderen.

Bron, foto’s en grafieken: Gents Milieufront. Lees hier alle cijfers

Dit vind je zeker ook interessant

Praktijk

Succesvol pilootproject in Gent: vierkant groen draagt bij aan verhoogde verkeersveiligheid

Nieuws

Lerend netwerk Fietsparkeren: excursie Eindhoven

Nieuws

Stad Gent screent op paaltjes