Nieuwe campagne om smartphonegebruik op de fiets tegen te gaan


De nieuwe Nederlandse campagne ‘Rij MONO, fiets MONO’ wil fietsers en automobilisten ervan overtuigen om tijdens het fietsen én in de auto de smartphone niet te gebruiken.

Risico groter op ongeval

Een op de vier mensen leest wel eens berichten tijdens het rijden. Een op de vijf stuurt een berichtje terug. Het risico op een ongeluk is dan 6 keer zo groot. De nieuwe campagne MONO geeft aan dat het normaal is om even niet op social media bereikbaar te zijn en de aandacht bij het verkeer te houden.

Tips en advies

De campagne is een initiatief van de minister van mobiliteit, ANWB, Flitsmeister, Veilig Verkeer Nederland, Fietsersbond, TeamAlert, Nederland ICT en de provincies. De campagne wil duidelijk maken dat multitasken niet lukt en al zeker niet in het verkeer. Smartphonegebruik en rijden gaat niet samen: neem het risico niet. Rij MONO, fiets MONO.

Volgens de campagne kan iedereen op zijn of haar eigen manier MONO rijden. De campagne geeft enkel tips, de mensen bepalen zelf wat ze ermee doen en voor welke tips ze kiezen. Zo is er de suggestie om de telefoon op stil te zetten, de telefoon op te bergen of hem gewoon niet meer mee te nemen. De campagne besteedt ook extra veel aandacht aan de ‘niet-storen’-functie, vermits die nog niet zo bekend blijft te zijn. Daarmee stel je in dat je geen berichtjes wilt ontvangen wanneer je onderweg bent, de smartphone meet zelf wanneer dat is.

Campagne over verschillende jaren

De nieuwe campagne loopt verschillende jaren. Bewust, omdat het even kan duren vooraleer gedrag verandert. Zeker gedrag dat al zo lang en consequent aanwezig is als smartphonegebruik. De campagne telt cinema-, televisie- en radiospotjes, borden langs de weg en advertenties via sociale media.

Dit vind je zeker ook interessant

Document

Evolutie van fietsgebruik en fietsveiligheid in Vlaanderen: een vergelijking met Nederland en Denemarken

Artikel

Modernisering van fietskluizen aan Nederlandse stations

Nieuws

Minister Lydia Peeters lanceert campagne “Focus op de weg” en “Stuur met je fiets, niet met je gsm”