Winnaar in de kijker: Lommel #fietsgemeente


Op het fietscongres van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde op 31 mei in Deinze worden de fietsgemeenten 2022 bekend gemaakt. Er zijn negen genomineerden: Genk, Leuven en Mechelen in de categorie van grote gemeenten (meer dan 50.000 inwoners), Dilsen-Stokkem, Lommel en Mortsel voor de middelgrote (tussen 20.00 en 50.000 inwoners) en Lendelede, Peer en Zutendaal voor de kleine gemeenten (minder dan 20.000 inwoners). De negen kwamen naar voren uit een online publieksbevraging. In aanloop naar het fietscongres licht een studiebureau de genomineerden door. Op 31/5 maakt minister Lydia Peeters de winnaars bekend. Wij stellen de komende weken alle genomineerden voor. Vandaag: Lommel.   

Lommel wil echte fietsstad worden

Het Lommelse stadsbestuur krijgt goede punten van de Fietsersbond op het vlak van schoolomgevingen, schoolroutes en fietsboulevards. Werkpunten zijn de Rondweg rond het centrum en het vele gemotoriseerde verkeer in het hart van de stad. ‘Het bestuur kiest echt voor de fiets en heeft een goede visie, maar het mag allemaal nog wat sneller en doortastender,’ zegt Heidi Loenders, voorzitter van de plaatselijke afdeling van de Fietsersbond. 

In 2019 richtte Heidi Loenders de Lommelse afdeling van de Fietsersbond op, die intussen een tachtigtal leden heeft en 1200 volgers op Facebook. Het nieuwe stadsbestuur dat na de verkiezingen van 2018 aan het roer kwam, zette de voorbije drie jaar heel wat projecten op de rails ten voordele van de fietser. ‘De schoolomgevingen en schoolroutes worden systematisch aangepakt, knelpunten worden weggewerkt,’ zegt Heidi Loenders. ‘In september komt er een high-fiveproject aan enkele lagere scholen, volgend jaar komen andere scholen aan de beurt. Kinderen die naar de school stappen of fietsen, zullen een beloning krijgen. Een ander project dat in de pijplijn zit, zijn de fietsboulevards van noord naar zuid en van west naar oost. Het zijn veilige routes waar de fietser altijd voorrang heeft. Bepaalde delen van de routes worden fietsstraten, op andere plekken komen er vrijliggende fietspaden, er zullen wat autoparkeerplaatsen verdwijnen. De verbinding tussen het centrum en het jeugd- en sportcomplex komt het eerst aan de beurt.’ 

Het centrum van Lommel is voor het grootste deel zone 30. De belangrijkste winkelstraat is zelfs ingericht als een woonerf, daar is 20 km/u de maximaal toegelaten snelheid. ‘Maar,’ zegt Heidi Loenders, ‘er rijdt nog altijd ontzettend veel gemotoriseerd verkeer door de straat en dat leidt tot conflicten met voetgangers en fietsers. Het vele verkeer maakt dat het er echt niet gezellig winkelen is en dat de luchtkwaliteit te wensen overlaat. Toch zijn de handelaars tegen ingrepen om het aantal auto’s terug te dringen. Ook elders in de stad is de auto nog zeer dominant.  Aan de rotonde bij het begin van de winkelstraat, onder de kerktoren, tellen we op piekmomenten tot 1100 gemotoriseerde voertuigen per uur, en tien keer minder fietsers en voetgangers.’ Op die weg mag nog 50 km/u gereden worden, voor fietsers zijn er verhoogde fietspaden. Datzelfde snelheidsregime geldt op de Koning Albertlaan en de Kapelweg, die deel uitmaken van de rondweg rond het centrum, en daar zijn enkel fietssuggestiestroken. Er is zelfs geen trottoir. De plannen om de weg aan te pakken zijn gelukkig al ver gevorderd, op termijn komen er afgescheiden fietspaden en trottoirs. ‘We hadden gevraagd om in afwachting van die werken de snelheid te verlagen, maar daar is het bestuur niet op ingegaan.’ 

Toch is Heidi Loenders positief gestemd. ‘Het bestuur wil van Lommel echt een fietsstad maken, de visie is er, de plannen ook. Maar de uitvoering stokt soms, zoals op de Rondweg waar onteigeningen moeten gebeuren. We hebben de burgemeester wel al aan het fietsen gekregen. Ook de schepenen van mobiliteit en milieu zijn fervente fietsers. Hopelijk volgen steeds meer inwoners hun goede voorbeeld.’ 

Dit vind je zeker ook interessant

Nieuws

Genomineerde in de kijker: Leuven #fietsgemeente

Nieuws

Genomineerde in de kijker: Genk #fietsgemeente

Nieuws

Winnaar in de kijker: Mechelen #fietsgemeente