Dubbel zoveel Blue-bikes op 5 jaar tijd


Over 5 jaar moeten er dubbel zoveel Blue-bike-deelfietsen zijn. Daarmee moeten de gebruikers dat jaar minstens 500.000 ritten maken. Dat ambitieuze groeiplan werd voorgesteld bij de opening van een grote nieuwe Blue-bikelocatie aan Gent-Sint-Pieters. Daar zijn 80 extra deelfietsen geplaatst.

“Vlaanderen investeert € 1 miljoen in de overname en forse uitbreiding van Blue-Bike”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Meer deelfietsen aan trein- en busstations moeten meer mensen verleiden om de auto te ruilen voor de vlotte combinatie van fiets en openbaar vervoer”.

Vooral nieuwe locaties bij haltes De Lijn

Eind vorig jaar werd er € 1 miljoen vrijgemaakt voor de overname en uitbreiding van het bekende Blue-bike-deelfietsensysteem. Dankzij die kapitaalinjectie is de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn sinds het najaar van 2018 hoofdaandeelhouder van Blue-mobility, het bedrijf achter de deelfietsen. Nu is er ook een ambitieus groeiplan voor de nabije toekomst klaar.

Concreet komen er dubbel zoveel Blue-bikes op 5 jaar. In 2023 zullen er 3.400 deelfietsen beschikbaar zijn, waarmee 30.000 gebruikers minstens 500.000 ritten maken. Bovendien zal elk jaar 1/5de van de fietsvloot vernieuwd worden. Het aantal locaties wordt verdubbeld. Op dit moment zijn er zo’n 60 Blue-bike-locaties aan trein-, tram- en busstations en aan park-and-rides: dat worden in de komende jaren 116 locaties. Vanaf dit jaar komen er elk jaar minstens 10 Blue- bikelocaties bij. Er komen vooral nieuwe locaties aan grote haltes van De Lijn. Het wordt zoveel eenvoudiger om het openbaar vervoer te combineren met de fiets, zodat je ook de ‘last mile’ tussen bushalte en eindbestemming snel en comfortabel kan afleggen. In de toekomst zal je met een abonnement van De Lijn ook toegang krijgen tot het Blue-bike-deelfietsensysteem en zal je via de app van De Lijn een Blue-bike rit kunnen betalen.

Ook Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn, hoofdaandeelhouder van Blue-bike, is enthousiast over deze ontwikkeling: “De snelle, verdere uitbouw van alternatieven als het openbaar vervoer en andere deelsystemen is broodnodig om steden leefbaar en bereikbaar te houden. De ontwikkeling van strategisch gekozen mobipunten draagt hier zeker toe bij. De uitbreiding van het Blue-bikenetwerk aan station Gent Sint-Pieters is strategisch goed gekozen door de aantakking op het netwerk van De Lijn en de NMBS. Als hoofdaandeelhouder van Blue-bike is De Lijn trots actief te kunnen bijdragen tot de promotie van combimobiliteit.”

 

Dit vind je zeker ook interessant

Praktijk

Impact van Blue-bike back-to-many op lokaal fietsgedrag in Geel

Nieuws

Word gratis lid bij Blue-bike tijdens de zomermaanden