De Lijn neemt de aandelen van de NMBS in Blue-mobility over. Zo wordt het bedrijf met 84 procent de hoofdaandeelhouder van het deelfietsenbedrijf achter de gekende Blue-bike. Beide bedrijven hebben daarover een principeakkoord bereikt, melden ze. Ze blijven wel samenwerken om voor de reizigers extra deelfietsen te voorzien aan grote treinstations. Door de NMBS wordt een groei van 1300 plaatsen nu naar 3700 in de toekomst voorzien. Ook voor gewone fietsen investeert NMBS in een verdere uitbreiding met 10.000 extra stallingen tegen 2022.
De Lijn had al een belang van 32 procent en neemt nu het belang van 52 procent van de hoofdaandeelhouder NMBS over. Na het bereiken van het principeakkoord wordt de administratieve kant van de overname tegen eind september afgerond. NMBS liet eerder al verstaan dat het voor haar belangrijk is dat reizigers snel en eenvoudig van het ene vervoersmiddel op het andere kunnen overstappen, maar dat ze daarvoor liever met partnerschappen werkt. Daarbij creëert de NMBS ruimte voor ondernemingen die deelfietsen of deelauto’s willen plaatsen aan stations, in plaats van de fietsen zelf te beheren.
De Lijn heeft de ambitie extra Blue-bikes te plaatsen aan een aantal grote NMBS-stations. Ze wil ook nieuwe Blue-bikepunten installeren aan eigen grote haltes en zogenaamde mobi-punten, knooppunten voor verschillende vervoerswijzen op buurtniveau. Het kader dat Fietsberaad Vlaanderen ontwikkelde voor de ontwikkeling van haltes en knooppunten, zal hiervoor zeker inspiratie kunnen bieden (zie de tabel in het eerste rapport).