Implementatieplan voor de uitrol van Blue-bike in Vlaanderen
Blue-Mobility is verantwoordelijk voor de promotie, de operationele werking en de verhuring van de Blue-bikes. Ze hebben in opdracht van het Departement Mobiliteit en Openbare werken in het voorjaar 2017 een studie uitgevoerd naar het groeipotentieel van Blue-bike in Vlaanderen.
Op dit moment zijn er 46 locaties in Vlaanderen waar Blue-bikes kunnen worden ontleend. De meerderheid is gelegen bij NMBS-stations, maar recent stellen ook de eerste haltes van De Lijn en enkele Park&Rideparkings Blue-bikes ter beschikking.
Blue Mobility screende alle Vlaamse gemeenten van januari tem april 2017 op het Blue-bike potentieel aan hun NMBS stations, haltes De Lijn, Park & Ride en Park & Bike parkings. De resultaten van de screening vind je in het implementatieplan terug.
Leeswijzer
Deze leeswijzer geeft een overzicht van de relevantste pagina’s:
Toelichting
- Positionering van deelfietsen binnen de gehele mobiliteit en de verschillen tussen een Back to One (B2O) systeem zoals Blue-bike en een Back to Many (B2M) systeem zoals Velo-Antwerpen, p. 8-12
- Onderzoek aanpak: hoe werd het potentieel bepaald, p. 18
Potentiële locaties
- Totaaloverzicht van het aantal locaties dat Primair, Secundair en Tertiair potentieel hebben, p. 20
- Weergave op kaart van de locaties met Primair, Secundair en Tertiair potentieel, p. 22-28
- Overzicht van de gemeenten, stations-, halte- en Park&Ride/Bike locaties met potentieel, p. 30-44
Aanbevelingen
- Aanbevelingen mbt de uitkomsten van het implementatieplan, p. 115-117
- Algemene aanbevelingen voor het optimaal gebruik van het Blue-bike potentieel, p. 118-119
Extra
- Rekenmethode voor de berekening van het Blue-bike potentieel aan NMBS stations
- Rekenmethode voor de berekening van het Blue-bike potentieel aan haltes De Lijn en Park&Ride /Bike locaties