Transformatie van stationsomgeving Liedekerke

Het station van Liedekerke was aan renovatie toe. De verouderde infrastructuur (stationsgebouw, fietsenstallingen, toestand perrons) en de bereikbaarheid (gevaarlijke oversteek bij de drukke gewestweg)  werden een probleem.

Daarnaast barstte het station uit z’n voegen door een goede verbinding richting o.a. Brussel en Gent. Er werd een totaalproject opgestart, dat de complete stationsomgeving transformeerde.

 

Projectomschrijving

Ruimte voor de fiets en voor water

De verlegde Affligemsestraat sprint meteen in het oog. Deze krijgt een minder bochtig parcours en werd op pijlers gezet om ruimte te maken voor water in het overstromingsgevoelige Dendergebied. Het oude gewestwegtracé werd vervangen door een fietsersbrug die naar de fietsenstalling en de perrontoegang met liften en trappartijen leidt. De bereikbaarheid van de perrons werd langs twee zijden van de gewestweg voorzien, zodat oversteken niet meer nodig is.

 

Kwaliteitsvolle fietsenstallingen en een Fietspunt

De verlaten ondertunneling bood kansen voor de bereikbaarheid van het station voor fietsers en voetgangers. In totaal werden aan het station van Liedekerke 800 fietsenstallingen voorzien. Een kwart van deze plaatsen bevindt zich in de oude tunnel aan weerszijden van het fietspad. Van hieruit kan men rechtstreeks de perrons bereiken. De overige 600 plaatsen bevinden zich aan de noordzijde van de sporen bij het Fietspunt.

 

Verkeersveiligheid aan de parkings

De aansluitingen van de stationsparking op het nieuwe gewestwegtracé werd smaller, duidelijker en zichtbaarder. De voetgangersruimte werd groter en doorgaand fietsverkeer kan de inrit van de parkings nu veiliger kruisen. De inrit bevat nu ook een fietspad naar de fietsenstalling aan deze zijde van de sporen.

 

Integratie fietssnelweg F2

De provincie Vlaams-Brabant startte in 2017 de tracéstudie voor de F2 langs de spoorlijn Denderleeuw – Brussel, waarop ook het station Liedekerke gelegen is.

Het verloop van het voorkeurstracé van de F2 maakt gebruik van de fietsbrug en fietsonderdoorgang van het station.

© Omgeving & D+A Consult
© Omgeving & D+A Consult
© Omgeving & D+A Consult
© Omgeving & D+A Consult
© Omgeving & D+A Consult

Initiatiefnemers

  • Agentschap Wegen en Verkeer (AWV)
  • gemeente Liedekerke
  • NMBS-holding
  • Infrabel
  • TMWV

Contact

Luc Bosmans, projectleider D+A

  • Meiboom 26
  • 1500 Halle
  • Tel: 02 363 89 10

Locatie

Liedekerke

Betrokken partijen

Het stationsproject te Liedekerke was een opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), de gemeente Liedekerke, de NMBS-holding, Infrabel en TMWV. De uitvoerder was Team A8 (D+A Consult, SBE en OMGEVING).

Evaluatie

Het project werd genomineerd voor de Prijs Publieke Ruimte.

Investering

  • Uitvoeringstermijn: 2013 – 2019 (voorzien)
  • Jaar van realisatie: voorzien in 2019
  • Budget uitvoering werken (exl. BTW): € 7 670 000 excl BTW

Dit vind je zeker ook interessant

Nieuws

Grote steden staan verder op vlak van fietsparkeren, blijkt uit grootschale enquête (2017) bij Vlaamse Steden en Gemeenten

Nieuws

Antwerpen stapt in project voor fietsparkeerplatform

Nieuws

Fietsverlichting in Ronse en heraanleg trage wegen in Kaprijke