Passeerhavens in Boechout voor veiliger fietsen
Samenvatting
Steeds vaker nemen autobestuurders de vlucht in landelijke wegen om sneller op hun bestemming te geraken. Dit sluipverkeer zorgt ervoor dat bermen worden stuk gereden en het brengt de veiligheid van de actieve weggebruiker daar in het gedrang. Gemeente Boechout ging creatief te werk om beide problemen aan te pakken.
Projectbeschrijving
Het lijkt een eindeloze opdracht, een ware Sisyfusarbeid voor gemeentewerkers: het opvullen van de putten in de bermen. Het creëert een grote werkdruk voor de arbeiders en zorgt er bovendien voor dat de afwatering naar de grachten niet optimaal meer verloopt. Gevolg: het regenwater blijft staan en zorgt bij vriesweer voor nog meer schade en putten. Dit is grotendeels te wijten aan sluipverkeer, doorgaans automobilisten die onterecht gebruik maken van kleine landbouwwegen die niet voorzien zijn op grote verkeersstromen. Nog een kwalijk gevolg is de veiligheid van fietsers. De wegen zijn smal waardoor het de facto niet toegelaten is om hen als gemotoriseerd voertuig in te halen (minstens 1,5m zijdelingse afstand te bewaren bij het inhalen). En toch gebeurt dit maar al te vaak. Tijd voor actie, en zo geschiedde in Boechout.
De landelijke en landbouwwegen werden (en worden anno 2024) heringericht in functie van lokaal verkeer, fietsers en land- en tuinbouwers waarbij sluipverkeer zoveel mogelijk wordt ontraden. Om de weggebruikers voldoende plaats te geven en in functie van het behoud van de bermen, plande de gemeente op strategische plaatsen een aantal uitwijkstroken, of passeerhavens. Grasdallen werden toegevoegd in de aanloop ernaartoe. Zo kunnen gemotoriseerde weggebruikers de fietser(s) gemakkelijk en veilig inhalen, of tegenliggers (bv. fietsers in een fietszone) laten passeren. Afhankelijk van het wegbeeld en de locatie wordt een ander ontwerp gebruikt voor de passeerhavens.
Betrokken partijen en participatie
Aan de plaatsing van de passeerhavens gaan verschillende verkeersonderzoeken vooraf. De gemeente doet manuele tellingen en zorgt voor snelheidsmetingen. Dit geeft een correct beeld van de situatie, en met deze info gaat ze in gesprek met bewoners, landbouwers en andere belangenorganisaties tijdens een infovergadering. Zoals steeds in Boechout, wordt ook de Mobiliteitsraad betrokken en om advies gevraagd.
Wanneer er rioleringswerken op de planning staan rond de strategische locaties, worden de passeerhavens samen ingepland om de hinder en kosten te beperken.
Andere locaties kwamen naar boven in het mobiliteitsplan of de beleidsnota, en worden aangepakt in het kader van onderhoudswerken omdat de staat van de weg niet meer voldoet of om de verkeerssituatie te verbeteren en de verkeersveiligheid te verhogen.
Evaluatie
Er werd geen systematische evaluatie voorzien, maar men monitort de passeerhavens en het sluipverkeer via meldingen van de bevolking en verkeerstellingen.
Investering
2022 tot heden, telkens in het kader van riolerings- of meerjarenplannen
- Totale budget: afhankelijk van project tot project
- Financiële partners:
- 100% Gemeente Boechout
- De hogere overheid voorziet vaak subsidie, zoals:
- Subsidies aan gemeenten voor het verbeteren van de verkeersveiligheid van schoolomgevingen (50% subsidie)
- Het Kopenhagenplan, voor de aanleg en verbetering van fietsinfrastructuur, waarbij één derde tot maximaal de helft van de kostprijs van die investeringsprojecten werd gesubsidiëerd (aanmeldingsperiode verstreken).
Initiatiefnemers
- Gemeentebestuur Boechout, Dienst mobiliteit
Contact
Joke Schepens
- Diensthoofd openbare werken en mobiliteit
- joke.schepens@boechout.be
- 03 460 06 43