Park & share: deelfietsen voor woon-werkverkeer (COVID-19)


Veel mensen zijn in tijden van Covid-19 terughoudend om het openbaar vervoer te gebruiken en zoeken naar alternatieven. Deelmobiliteit wordt dan een optie voor woon-werkverkeer. We geven 3 tips rond Park&Share, communicatie en herinrichting van publieke ruimte om deelmobiliteit te stimuleren.

Van Park&Ride naar Park&Share

Betrouwbaarheid is een belangrijke succesfactor voor de doorbraak van deelmobiliteit. Mensen moeten zeker zijn dat er een deelfiets, -step, -scooter aanwezig is wanneer ze hun auto op de Park&Ride (P+R) parkeren. Hier ligt een belangrijke rol voor steden en gemeenten om met de mobiliteitsaanbieders samen te zitten om de voorspelbaarheid te vergroten. Dit kan door P+R anders te organiseren zodat ze fungeren als een Park&Share met duidelijke dropzones voor deelmobiliteit (deelfiets, -step, -scooter). Een andere optie is om de P+R te bemannen met een steward die deelfietsen ontsmet en reizigers informeert over het gebruik.

Goede handhygiëne is de norm, communicatie de vorm

Het voordeel van deelmobiliteit is dat het naast duurzaam vooral ook een individueel vervoersmiddel is. Er is een sterk verminderd risico om andere reizigers te besmetten of zelf besmet te geraken. Bij deelfietsen, scooters of steps zijn er maar max. 3 punten die ontsmet moeten worden. In de meeste gevallen nemen gebruikers zelf ontsmettingsgel mee, dragen ze handschoenen en een mondkapje.

De stad Antwerpen en Brussel voeren hierover een actieve communicatie en adviseren gebruikers om handschoenen te dragen om besmetting via het stuur te vermijden. Mobiliteitsaanbieders hebben zelf hun reinigingsprotocols aangepast en ontsmetten op regelmatige basis hun vervoersmiddelen. Billy Bike in Brussel ontsmet de fietsen om de 2-3 dagen bij het vervangen van de batterijen. Scooty doet hetzelfde en stelt bij zijn scooters ook haarnetjes ter beschikking voor de helmen.

Herinrichting van de publieke ruimte

Ook de (her)inrichting van de publieke ruimte speelt een belangrijke rol in het succes van een Park&Share. Mensen zullen de fiets blijven nemen als ze zeker zijn dat er een (deel)voertuig is, maar ook als er veilige fietsinfrastructuur ligt naar het werk. Vele gemeenten en regio’s zijn bezig met het uitstippelen van veilige fietsroutes en voeren versneld werken uit voor meer veilige en kwaliteitsvolle routes.

Dit vind je zeker ook interessant

Nieuws

Brussel kiest voor cargofietsen met Cairgo

Nieuws

MIT houdt proefproject met autonome fietsen

Nieuws

Benelux-ministers inspireren Europees fietsbeleid