Park & share: deelfietsen voor woon-werkverkeer (COVID-19)


Deelmobiliteit is een veilig en duurzaam alternatief voor het openbaar vervoer. Het is een ideaal moment om Par&Rides (verder) uit te rusten met dropzones voor deelmobiliteit. Actief communiceren over een goede handhygiëne en veilige fietsroutes is een must. 

Veel mensen zijn in tijden van Covid-19 terughoudend om het openbaar vervoer te gebruiken en zoeken naar alternatieven. Deelmobiliteit wordt dan een optie voor woon-werkverkeer. We geven 3 tips rond Park&Share, communicatie en herinrichting van publieke ruimte om deelmobiliteit te stimuleren. 

Van Park&Ride naar Park&Share 

Betrouwbaarheid is een belangrijke succesfactor voor de doorbraak van deelmobiliteit. Mensen moeten zeker zijn dat er een deelfiets, -step, -scooter aanwezig is wanneer ze hun auto op de Park&Ride (P+R) parkeren. Hier ligt een belangrijke rol voor steden en gemeenten om met de mobiliteitsaanbieders samen te zitten om de voorspelbaarheid te vergroten. Dit kan door P+R anders te organiseren zodat ze fungeren als een Park&Share met duidelijke dropzones voor deelmobiliteit (deelfiets, -step, -scooter). Een andere optie is om de P+R te bemannen met een steward die deelfietsen ontsmet en reizigers informeert over het gebruik.   

Goede handhygiëne is de norm, communicatie de vorm

Het voordeel van deelmobiliteit is dat het naast duurzaam vooral ook een individueel vervoersmiddel is. Er is een sterk verminderd risico om andere reizigers te besmetten of zelf besmet te geraken. Bij deelfietsen, scooters of steps zijn er maar max. 3 punten die ontsmet moeten worden. In de meeste gevallen nemen gebruikers zelf ontsmettingsgel mee, dragen ze handschoenen en een mondkapje.  

De stad Antwerpen en Brussel voeren hierover een actieve communicatie en adviseren gebruikers om handschoenen te dragen om besmetting via het stuur te vermijden. Mobiliteitsaanbieders hebben zelf hun reinigingsprotocols aangepast en ontsmetten op regelmatige basis hun vervoersmiddelen. Billy Bike in Brussel ontsmet de fietsen om de 2-3 dagen bij het vervangen van de batterijen. Scooty doet hetzelfde en stelt bij zijn scooters ook haarnetjes ter beschikking voor de helmen.  

Herinrichting van de publieke ruimte 

Ook de (her)inrichting van de publieke ruimte speelt een belangrijke rol in het succes van een Park&Share. Mensen zullen de fiets blijven nemen als ze zeker zijn dat er een (deel)voertuig is, maar ook als er veilige fietsinfrastructuur ligt naar het werk. Vele gemeenten en regio’s zijn bezig met het uitstippelen van veilige fietsroutes en voeren versneld werken uit voor meer veilige en kwaliteitsvolle routes. 

Voorbeelden uit het buitenland

Door Covid-19 is fietsgebruik wereldwijd flink gestegen. Zo steeg het gebruik van deelfietsen in New York in april met 67 procent. Chicago en Chinese steden tonen vergelijkbare statistieken. In Parijs zijn deelfietsritjes die korter duren dan een uur, nu gratis. In Berlijn is een deelfiets voorlopig de eerste 30 minuten gratis. In Austin kunnen gebruikers gratis drie dagen van een deelfietsgebruik maken, op kosten van de gemeente. En in Glasgow zijn gratis deelfietsen beschikbaar voor gezondheidswerkers. Heel wat steden zien in deelfietsen dus een manier om de mobiliteit draaiende te houden. 

Dit vind je zeker ook interessant

Praktijk

Bakfietsdelen Leuven – Mechelen – Pelt

Nieuws

20.03.2023 // Webinar Deelfietsen

Nieuws

1 op 3 bus- en tramgebruikers stapt over op de fiets