Ambitieuze parkeerverordening in Brasschaat stimuleert duurzame mobiliteit
Samenvatting
In 2023 keurde de Gemeenteraad van Brasschaat een nieuwe parkeerverordening goed. De laatste verordening dateerde van zes jaar eerder. De grootste en belangrijkste verandering? Alternatieve vervoersmodi krijgen in de verordening de plaats die ze verdienen: niet langer verstopt achter de auto. Met onder meer richtlijnen voor fietsenstallingen kan de fiets niet meer genegeerd worden door de bouwheer en wordt het fietsgebruik bij bewoners automatisch gestimuleerd.
Projectbeschrijving
Vlaanderen staat bekend om haar versnipperde bebouwing, wat leidt tot de noodzaak om slimmer met ruimte om te gaan. Dit betekent vaker inbreiden, met meer appartementen en kleinere wooneenheden als gevolg. Ruimte is schaars en moet optimaal worden benut. Daarnaast moedigt het decreet Basisbereikbaarheid aan om te investeren in deel- en combimobiliteit. Tot slot heeft de Visienota van de Vervoerregio Antwerpen de ambitieuze doelstelling om tegen 2030 een modal split van 50% duurzaam vervoer en 50% autogebruik te realiseren.
De gemeente Brasschaat besloot hierop in te spelen door bij bouwontwikkelingen niet langer te focussen op autoparkeerplaatsen, maar het gebruik van duurzame en alternatieve vervoersmiddelen te stimuleren. In 2020 nam Brasschaat een belangrijke beslissing: de belastingplicht voor projecten die niet aan de parkeervoorwaarden voldeden, werd opgeschort op voorwaarde dat de ontwikkelaar voldoende alternatieve vervoersoplossingen aanbood. Eind 2023 trad de nieuwe parkeerverordening officieel in werking. Wat de nota bijzonder maakt, is de invoering van een minimumaantal autoparkeerplaatsen, degressief in de tijd. Daarnaast biedt de verordening de mogelijkheid om een lagere parkeernorm toe te passen wanneer er wordt voorzien in deelmobiliteit. Ook zijn er inrichtingsprincipes opgenomen voor zowel auto- als fietsparkeren, afgestemd op de vademeca van de overheid.
Betrokken partijen
De gemeente organiseerde een interne workshop om zoveel mogelijk stakeholders te betrekken bij de nieuwe parkeerverordening. De Diensten Ruimte en Wonen, Infrastructuur, Mobiliteit, Lokaal Ondernemen en Toerisme, Sport, Onderwijs, Financiën werden uitgenodigd aan tafel. De GECORO (Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Orde) werd in een aparte workshop geconsulteerd. Departement MOW en de Provincie Antwerpen hebben dienstgedaan als adviesverlener. De Provincie had voordien al kennis van zake hadden verleend via hun dienst planning en omgevingsberoepen. Tijdens het proces werd naar andere lokale besturen gekeken als voorbeeld voor deze opgave. Met de stad Antwerpen werd ter inspiratie een gesprek gevoerd over de invulling van de verordening.
Evaluatie
De parkeerverordening is definitief van kracht sinds eind 2023. De eerste vergunningen zijn dus nog maar net getekend, waardoor de parkeerverordening op het moment van dit schrijven niet geëvalueerd kon worden.
Tijdens het traject werden de voorziene normen wel al getoetst aan projecten om te kijken of deze conform en realistisch waren. De normen voor fietsen werden wel al meegenomen in de adviezen van de Dienst Mobiliteit ondanks dat er nog geen juridische grond was.
Investering
2023
- Totale budget: € 63.570,98 incl. BTW
- Financiële partners:
- Gedeelde opdracht dienst ruimte & wonen en mobiliteit
- Geen deelinvesteerders.
- Indeling budget:
- Opmaak parkeerverordening: €29647,42 incl. BTW
- Parkeeronderzoeken: € 33923,56 incl. BTW
Initiatiefnemers
- Gemeentebestuur Brasschaat
- Dienst Ruimte & Wonen, Dienst Mobiliteit
Contact
Heidi Adriaenssens
- Dienst Mobiliteit
- heidi.adriaenssens@brasschaat.be