Genomineerde in de kijker: Zutendaal #fietsgemeente


Op het fietscongres van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde op 31 mei in Deinze worden de fietsgemeenten 2022 bekendgemaakt. Er zijn negen genomineerden: Genk, Leuven en Mechelen in de categorie van grote gemeenten (meer dan 50.000 inwoners), Dilsen-Stokkem, Lommel en Mortsel voor de middelgrote (tussen 20.000 en 50.000 inwoners) en Lendelede, Peer en Zutendaal voor de kleine gemeenten (minder dan 20.000 inwoners). De negen kwamen naar voren uit een online publieksbevraging. In aanloop naar het fietscongres licht een studiebureau de genomineerden door. Op 31/5 maakt minister Lydia Peeters de winnaars bekend. Wij stellen de komende weken alle genomineerden voor. Vandaag: Zutendaal.   

Fietsring rond Zutendaal

Het Limburgse Zutendaal heeft een gesloten fietsring van fietsstraten met een totale lengte van 1,9 kilometer rond zijn centrum. Hij doet de scholen, de kinderopvang en de jeugd- en sportlokalen aan. Vanaf de fietsring zijn ook veilige dwarsverbindingen voor fietsers gemaakt naar het centrum van de gemeente. Mobiliteitsschepen Dirk Smits merkt dat er meer gefietst wordt, zeker door kinderen en jongeren. ‘We hebben ervoor gekozen eerst de infrastructuur aan te pakken en rekenden erop dat de fietsers zouden volgen. Die strategie werkt.’ 

Het centrum van Zutendaal wordt doorkruist door de N77 Genk-Lanaken-Maastricht. De doortocht van de gewestweg is weliswaar een zone 30 met gemengd verkeer, maar de vele auto’s en vrachtwagens zijn niet uitnodigend voor fietsers. De gemeente ging op zoek naar een alternatief in de woonstraten rondom het centrum die al vaak gebruikt werden door fietsers. Zo ontstond de fietsring. Schepen Dirk Smits: ‘We hebben die woonstraten het statuut van fietsstraten gegeven. De snelheid is er beperkt tot 30 km/u en gemotoriseerd verkeer mag de fietsers niet inhalen. Dat laatste blijft een aandachtspunt, maar er is verbetering merkbaar. Aanvankelijk hadden we maar op een deel van de fietsring het wegdek rood gemarkeerd. Op andere plekken hadden we de verplichte signalisatie aangebracht op en naast de weg. We stelden echter vast dat de leesbaarheid voor fietsers en automobilisten daar een stuk minder groot was. Daarom hebben alle straten van de fietsring een rode coating gekregen. We rollen letterlijk de rode loper uit in alle fietsstraten.’  

De fietsring loopt langs de belangrijkste bestemmingen voor kinderen en jongeren zoals de scholen, de kinderopvang, de jeugd- en sportlokalen. Hij sluit aan op het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk. Vanop de fietsring maken enkele andere fietsstraten de verbinding naar het centrum van de gemeente zodat inwoners ook op een fietsveilige manier boodschappen kunnen doen. Op de kruispunten langs de ring zijn de fietsers in de voorrang, behalve aan de twee kruisingen met de gewestweg en de twee kruisingen met de lokale weg Bilzen-Zutendaal-Maasmechelen. Op die vier kruispunten zijn de oversteekplaatsen voor fietsers gemarkeerd met de gekende geleidingslijnen met de witte blokjes over de hele breedte van de weg. Dirk Smits: ‘De fietsring en de fietsstraten hebben ervoor gezorgd dat er meer wordt gefietst in onze gemeente, zeker door jongeren en kinderen. Nu moeten we ook de volwassenen nog vaker op de fiets krijgen voor hun functionele verplaatsingen. Het recreatief fietsen scoort hoog in Zutendaal, veel mensen fietsen op zaterdag of zondag, maar niet of minder op weekdagen. Daar ligt nog veel potentieel.’    

Dit vind je zeker ook interessant

Nieuws

Fietsstraten in Europa: wat leren we uit de praktijk?

Nieuws

De opmars van fietsstraten in Vlaanderen: 221 gemeenten hebben een of meerdere fietsstraten

Nieuws

Minister Lydia Peeters lanceert campagne “Focus op de weg” en “Stuur met je fiets, niet met je gsm”