Sensoren in fietspad meten kans op glad wegdek


Het Agentschap Wegen en Verkeer plaatst op 10 locaties sensoren en infraroodcamera’s aan fietspaden en fietsbruggen, waarmee het wil nagaan hoe glad het er is. De nieuwe sensoren komen er op vrijliggende fietspaden en de infraroodcamera’s aan fietsbruggen. Het zijn plaatsen die het Agentschap niet met bestaande instrumenten kan opvolgen.

Meer fietsers in de winter

Meer mensen kiezen ook op de koudste winterdagen voor de fiets. “Ijs- en sneeuwvrije fietspaden zijn erg belangrijk voor de veiligheid van de steeds groter wordende groep fietsers. De afgelopen twee jaar nam het aantal winterse fietsers langs fietstelpalen aan gewestwegen met maar liefst 37% toe,” duidt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. Die trend is ook elders zichtbaar, en vraagt dat wegbeheerders ook in de winter meer aandacht hebben voor veilig fietsverkeer.  “Sensoren en infraroodcamera’s maken onze winterdienst voor fietsers slimmer en efficiënter. We krijgen beter zicht op de situatie van ijsgevoelige fietsbruggen en we kunnen de toestand van de vrijliggende fietspaden tijdens een winterprik beter voorspellen.”

Monitoring van fietsbruggen en vrijliggende fietspaden

De nieuwe sensoren en camera’s laten toe om beter de timing van het strooien te bepalen op vrijliggende fietspaden en -bruggen. De temperatuur koelt op deze plekken sneller en sterker af dan fietspaden die aan de rijbaan liggen. Dat maakt ze extra gevoelig voor ijs.

De sensoren en camera’s geven ook een goede indicatie van de gladheidsrisico’s voor de fietspaden en bruggen in de buurt. Die laten het AWV toe nauwkeuriger in te schatten wanneer ze moeten uitrijden. Vandaag kunnen gemeenten zich al inschrijven om door AWV verwittigd te worden wanneer zij uit zullen rijden voor strooien. Of de data van deze sensoren ook worden opengesteld voor gemeenten, is nog niet duidelijk.

Fietspaden sowieso gestrooid bij risico op gladheid

Vandaag behandelen strooiwagens al de vrijliggende en aanliggende fietspaden langs de gewestwegen. Afgelopen jaren investeerde AWV ook in eigen, aangepaste fietspadstrooiers. Dankzij een groot netwerk van wegdeksensoren kent het agentschap de risico’s op gladheid van de aanliggende fietspaden. De nieuwe sensoren in de vrijliggende fietspaden en op de fietsbruggen voegen nu extra informatie toe.

Dit vind je zeker ook interessant

Praktijk

Bestrijden gladheid op fietsbruggen over water