Nieuw federaal regeerakkoord zet in op de fiets


Welke zaken rond fietsbeleid kunnen we terugvinden in het nieuwe regeerakkoord? We zetten ze hier even op een rijtje:

  • herziening van de wegcode met het oog op een vereenvoudiging en aandacht voor actieve weggebruikers en voor de verkeersveiligheid algemeen.
  • De strijd tegen fietsdiefstallen wordt opgedreven en er wordt werk gemaakt van een vrijwillig centraal fietsregister.
  • De oprichting van multimodale platformen en de ontwikkeling van fietssnelwegen en slimme mobiliteitsoplossingen. Er komt een samenwerking met de drie Gewesten om de ontwikkeling van fietssnelwegen te bevorderen. Het Fiets-GEN in Brussel wordt dankzij een extra investering via Beliris, verder uitgebouwd.
  • De regering sluit op korte termijn nieuwe, sanctioneerbare beheerscontracten af met duurzame en ambitieuze doelstellingen: verbeteren van de stiptheid, het spooraanbod, comfort, toegankelijkheid, ook voor andere vervoersmiddelen zoals de fiets met het oog op multimodale mobiliteit.
  • Werknemers die de afstand van hun woon-werkverkeer per fiets of speed pedelec afleggen, worden hiervoor vergoed met een fietsvergoeding.

De organisaties de Fietsersbond en GRACQ namen het akkoord grondig door en concludeerden dat langverwachte en aangevraagde maatregelen opgenomen werden, maar het ambitieniveau toch lager ligt dan wat men vandaag mag verwachten. Volgens de organisaties ontbreken in het regeerakkoord maatregelen om de zware autodruk te verlagen: “Er is geen enkele passage te vinden over het invoeren van een (slimme) kilometerheffing. Ook rond de salariswagens staat er, behalve een vergroening tegen 2026, niet echt veel meer in de tekst. Ook fundamenteel onderzoek naar de oorzaken van verkeersongevallen ontbreekt.”