Inschrijvingen speedpedelecs dalen met bijna 50 %


Sinds de verplichte sluiting van fietshandelaars (18 maart 2020) is het aantal inschrijvingen van speedpedelecs sterk gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Voor de maand april bedraagt de daling 48,4 %: van 1.146 tot 591 eenheden. TRAXIO, de overkoepelende federatie voor de sector van de fietshandelaars, stelt ook vast dat speedpedelecs slechts in beperkte mate worden aangekocht via e-commerce.

Verhoudingen en geografische spreiding blijven gelijk

De verhouding tussen de inschrijvingen door bedrijven (51,3 %) en particulieren (48,7 %) blijft vergelijkbaar en ook het leasingaandeel blijft stabiel (34,1 % van het totaal).

De speedpedelec blijft vooral populair in Vlaanderen – bij uitstek in de provincies Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant.

Weinig e-commerce voor speedpedelecs

Speedpedelecs worden weinig via e-commerce besteld. Door de hogere kostprijs van dit type fiets wil de klant niet het risico lopen om achteraf te moeten constateren dat de fiets geen homologatie heeft en daardoor niet kan worden ingeschreven en in het verkeer worden gebracht. Ook wil de klant een perfect gemonteerde en afgestelde speedpedelec ontvangen, en dat is via e-commerce niet altijd mogelijk.

Geen kristallen bol

“Door de quarantainemaatregelen is het aantal inschrijvingen van speedpedelecs in april met bijna de helft gedaald ten opzichte van vorig jaar: de inschrijvingen vallen terug van 1.146 tot 591 eenheden,” zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “De fietssector verwacht een herneming van de verkoop vanaf 11 mei, maar op dit moment is het onmogelijk om een prognose te maken. Enerzijds kunnen het historisch lage consumentenvertrouwen en de gedaalde koopkracht, evenals het feit dat het hoogseizoen voor de fietsenverkoop deels voorbij is, een negatieve impact hebben op de verkoop. Anderzijds zou de vraag naar speedpedelecs kunnen groeien omdat de fiets wellicht een belangrijkere plaats zal innemen in de post-Corona verkeersmix. De registratiecijfers van de speedpedelecs zullen in alle geval een goede barometer zijn om de impact van de coronacrisis op de fietssector te evalueren.”

Dit vind je zeker ook interessant

Praktijk

Afwegingskader voetgangers en rijwielen van Stad Gent: een duidelijke visie op speedpedelecs

Praktijk

Beleidsvisie gemeente Boechout op speedpedelecs

Nieuws

Webinar 26.11.2021 // Speedpedelec