Winnaar in de kijker: Peer #fietsgemeente


Op het fietscongres van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde op 31 mei in Deinze worden de fietsgemeenten 2022 bekend gemaakt. Er zijn negen genomineerden: Genk, Leuven en Mechelen in de categorie van grote gemeenten (meer dan 50.000 inwoners), Dilsen-Stokkem, Lommel en Mortsel voor de middelgrote (tussen 20.00 en 50.000 inwoners) en Lendelede, Peer en Zutendaal voor de kleine gemeenten (minder dan 20.000 inwoners). De negen kwamen naar voren uit een online publieksbevraging. In aanloop naar het fietscongres licht een studiebureau de genomineerden door. Op 31/5 maakt minister Lydia Peeters de winnaars bekend. Wij stellen de komende weken alle genomineerden voor. Vandaag: Peer.   

Handelaars Peer staan achter fietszone

Peer realiseerde in 2016 de eerste fietsstraat in het centrum van de stad. Daar ging een intensief participatietraject aan vooraf, met inwoners, handelaars en horeca-uitbaters. ‘Toen vorig jaar het volledige centrum binnen de Vesten, zeg maar de kleine ring, een fietszone werd, passeerde dat vrijwel geruisloos,’ zegt deskundige lokale economie Nicole Brebels. ‘Iedereen heeft de voorbije vijf jaar de voordelen van een fietsstraat ervaren, ook de handel en horeca.’ 

Het hele centrumgebied van Peer binnen de Vesten is sinds de zomer van 2021 een fietszone. Vijf jaar eerder was de belangrijkste (handels)as doorheen het centrum, Oudestraat-Markt-Kerkstraat, al omgevormd tot een fietsstraat. Nicole Brebels: ‘Een denkgroep met bewoners, handelaars, horeca-uitbaters en enkele deskundigen boog zich over de vraag hoe het centrum veiliger en aangenamer te maken voor fietsers. Iedereen was het erover eens dat de kasseien, over een lengte van 600 meter, fietsen nagenoeg onmogelijk maakten. Er is toen besloten om de as heraan te leggen in gewassen beton en er een fietsstraat van te maken. Aanvankelijk was er veel scepsis bij de handelaars. Achteraf hebben ze moeten toegeven dat de ingreep de handel en de horeca deugd heeft gedaan.’ Het overgrote deel van het doorgaande verkeer gaat nu over de Vesten waar het nog 50 km/u mag rijden. In het centrum is het aangenamer om te verblijven, te winkelen, een terrasje mee te pikken. 

In de zomer van 2021 besliste de stad om het hele centrumgebied binnen de Vesten om te vormen tot een fietszone. Mobiliteitsambtenaar Veerle Aerts: ‘Tijdens eerdere participatiemomenten bleken inwoners en handelaars achter meer en veilige ruimte voor de fietser te staan. We hebben dan ook geen negatieve reacties gekregen op de invoering van de fietszone, iedereen vindt het een goede zaak. Ook twee wegen buiten de Vesten zijn fietsstraten geworden: de Collegelaan naar de scholencampus en de Bokterstraat die een veilige verbinding maakt richting Kleine Brogel. We merken wel dat het bijvoorbeeld in de Collegelaan niet zo vanzelfsprekend is dat automobilisten achter de fietsers blijven, die weg heeft ook een heel ander profiel dan de centrumstraten. We hebben daar nu extra ledborden geplaatst om de chauffeurs attent te maken op de regels.’ 

Om het toenemend aantal fietsers in het centrum te bedienen, investeert Peer overal in kleinschalige fietsparkeerplaatsen. Soms moet daar al eens een autoparkeerplaats voor wijken, maar ook daar kunnen handel en horeca zich in vinden. ‘Handelaars zijn zelfs vragende partij voor meer fietsparkeerplaatsen in de onmiddellijke omgeving van hun winkels,’ zegt Nicole Brebels. ‘Ze weten dat klanten met een duurdere elektrische fiets die het liefst niet veraf parkeren.’ De stad maakt ook werk van tijdelijke fietsenstallingen bij evenementen. En tijdens de zomermaanden, wanneer er (nog) meer wordt gefietst, maakt een volledige parkeerstrook op de Markt plaats voor een fietsenstalling.  

Dit vind je zeker ook interessant

Nieuws

De opmars van fietsstraten in Vlaanderen: 221 gemeenten hebben een of meerdere fietsstraten

Nieuws

Fietscampagne en fietsgemeente 2024

Nieuws

Genomineerde in de kijker: Leuven #fietsgemeente