Fietsgebruik van en naar Gent met 60% toegenomen


De Gentenaars zijn overwegend tevreden met het Circulatieplan. Ze verplaatsen zich ook anders: 35% van de Gentenaars kiest voor de fiets en 14% voor het openbaar vervoer als eerste verplaatsingsmiddel. Dat blijkt uit de tweede evaluatie van het Circulatieplan bij 2000 bewoners. De conclusies uit de eerste evaluatie blijven overeind: Gent is verkeersveiliger, de bereikbaarheid is gegarandeerd en de stad werd aangenamer.

35% met de fiets

De Gentenaars pasten zich onmiddellijk aan wanneer het circulatieplan van start ging in 2017, en uit de evaluatie blijkt dat ze blijven kiezen voor duurzame vervoerswijzen: 35% van de Gentenaars kiest voor de fiets als eerste verplaatsingsmanier, 14% kiest voor het openbaar vervoer. Het aantal Gentenaars dat voor de auto kiest als belangrijkste vervoersmiddel, is gedaald tot 38%.

Opvallend: het fietsgebruik van en naar de binnenstad is, op basis van de tellingen, met gemiddeld 60% toegenomen sinds de invoering van het Circulatieplan.

Ook werknemers van grote bedrijven (+100 werknemers) in de binnenstad, hebben hun verplaatsingsgedrag aangepast: de niet-Gentenaars gebruiken 4% minder de auto en 5% meer de fiets. Bij de Gentse werknemers gebruikt nog maar 1 op 5 de auto. De helft neemt de fiets en een kwart komt met tram of bus.

Leefbaarder en vlotter bereikbaar

De Gentenaars zijn voornamelijk positief over de leefbaarheid in de binnenstad. Het aantal verkeersongevallen is ook gedaald, 33% minder slachtoffers ten opzichte van 2016. Dat kan niet louter toegeschreven worden aan het Circulatieplan, maar er is wel duidelijk een trend ingezet.

De files in de binnenstad zijn ook na twee jaar niet teruggekeerd. Op de stadsring en op de grotere wegen blijft de verliestijd stabiel, en op de invalswegen naar het stadscentrum is de verliestijd nog verder gedaald. De Gentse autobestuurders blijven wel van mening dat de stad minder vlot bereikbaar is ten opzichte van 2016.

Helft is blij met circulatieplan

50% van de Gentenaars vindt het Circulatieplan een goede zaak, tegenover 30% die het omgekeerde vindt. Gentenaars die binnen of rond de stadsring wonen staan positiever tegenover het plan dan de mensen die er verder vandaan wonen.

Hier kan je het volledige rapport nalezen.

Foto: stad Gent

Dit vind je zeker ook interessant

Praktijk

Fietswrakvakken voorkomen weesfietsen in fietsenstallingen in Gent

Praktijk

Autoparking Sint-Michiels Gent wordt fietsenparking tijdens evenementen

Nieuws

Gent, Dilsen-Stokkem en Boechout zijn fietsgemeentes van 2024