Fietseconomie in België


Fietsen wint aan populariteit in België, met een groeiende verkoop van elektrische en nieuwe types fietsen. TML voerde een studie uit om de economische impact van de fietseconomie te kwantificeren, waarbij het de netto toegevoegde waarde en werkgelegenheid van verschillende fietsactiviteiten werden onderzocht.

Fietsen wordt steeds populairder in België – niet enkel als sport, maar ook als mobiliteitsmiddel. Er worden steeds meer fietsen verkocht, vooral elektrische. Bovendien is er een groeiende populariteit van nieuwe types fietsen zoals gravelfietsen, (e-)cargofietsen en e-sportfietsen. Ook fietsleasing zit in de lift, zowel bij bedrijven als particulieren.

De sterk groeiende fietssector zorgt voor een hele resem aan extra aanverwante activiteiten, zoals een aanbod aan deelfietsen, fietstoerisme, vrachtvervoer per fiets, de ontwikkeling van fietstools en -accessoires, fietsevenementen, fietsverzekeringen, …

Ondanks de groeiende populariteit van de fiets bestaan er weinig studies die een volledig overzicht geven van de economische effecten van fietsen, zowel in termen van netto toegevoegde waarde als werkgelegenheid. Deze studie komt hieraan tegemoet. Het doel was de volledige fietseconomie in België te kwantificeren op vlak van werkgelegenheid, omzet en groei. Daarnaast vergeleken ze de fietssector met andere sectoren en met onze buurlanden en maakten ze een inschatting van haar groeipotentieel naar de toekomst toe. Uniek aan deze studie is dat ze verder kijkt dan enkel de productie en verkoop van fietsen. Van onder meer volgende fietsactiviteiten berekenden ze de netto toegevoegde waarde en werkgelegenheid:

  • Fietsleasing
  • Deelfietsen
  • Fietstoerisme
  • Fietslogistiek (bv. leveringen)
  • Tools, accessoires en apps
  • Wielerclubs en -evenementen

Uit het onderzoek blijkt dat de Belgische fietseconomie van groot belang is. In 2022 genereerde de fietseconomie een totale netto toegevoegde waarde van bijna een miljard euro en stelde ze meer dan 17.000 voltijds equivalenten tewerk. Ook groeide ze de afgelopen jaren sneller dan de Belgische economie in het algemeen.

TML voerde het volledige onderzoek uit, van de literatuurstudie en de dataverzameling en -analyse tot de marktanalyse en de analyse van consumenten en werknemers. Daarvoor consulteerden ze verschillende databanken, synthetiseerden we uiteenlopende databronnen en organiseerden ze een groot aantal interviews met stakeholders en experten.

Download hier het onderzoek

Tekst en onderzoek: TML