Europese studie bestudeerde gedrag bij fietsers uit zeven verschillende steden

De Europese studie bestudeerde het gedrag bij fietsers uit Antwerpen, Rome, Londen, Barcelona, örebro, Wenen en Zurich. De studie kadert in het PASTA-project waarbij gegevens verzameld werden via een web-enquÍte om de effecten van actieve mobiliteit op de algehele fysieke activiteit en gezondheid te bestuderen. 5623 deelnemers vulden in totaal 13.595 reisdagboeken in met 46.103 reizen.

Man, hoog opgeleid, voltijds werkend en een rijbewijs

Er waren significante verschillen in socio-demografische gegevens tussen fietsers en niet-fietsers. Binnen de groep van fietsers was er een groter aandeel mannen (54,6%), deelnemers met een diploma hoger onderwijs (79,6%) en deelnemers die voltijds in dienst waren (66,4%) in vergelijking met de niet-fietsers.

Enkel in de steden Antwerpen en örebro was het aandeel vrouwen binnen de groep fietsers even hoog. In deze twee steden waren fietsers ook aanzienlijk jonger dan niet-fietsers. Het belangrijkste verschil op opleidingsniveau werd gevonden in Zürich, waar 74,7% van alle fietsers een hogere opleiding had dan slechts 59,2% bij de niet-fietsers. In Rome, Wenen en Zürich was het aandeel studenten binnen de groep fietsers lager, terwijl dat in ÷rebro net hoger was.

Meer fietsers dan niet-fietsers meldden in het bezit te zijn van een rijbewijs (91,7% ) en toegang te hebben tot een auto (84,4%). Hoewel een verschil in het bezitten van een rijbewijs alleen op hoog niveau significant was in Londen, kon een verschil in toegang tot de auto worden gevonden in alle steden behalve in Rome en Zürich. Fietsers meldden vaker dat ze slechts af en toe toegang hadden tot een auto, terwijl het aandeel fietsers zonder auto niet verschilde van niet-fietsers (behalve in örebro).

Met de fiets naar school in Antwerpen en örebro, naar de winkels in Barcelona

Het algemeen reisgedrag van fietsers en niet-fietsers was ook anders. Fietsers vermeldden meer ritten per dag, maar hun gemiddelde reisafstand en hun gemiddelde reisduur (rekening houdend met alle vervoerswijzen) was korter dan die van niet-fietsers. In beide groepen was de variatie in gerapporteerde afstanden en tijdsduren aanzienlijk. Deze verschillen werden aangetroffen in alle zeven steden, terwijl reisdoelen voor fietsers in de zeven steden anders waren. Zo meldden fietsers in Antwerpen en örebro meer trips van en naar school, terwijl ze die in Rome, Wenen en Zürich minder aangeven. In Barcelona deden fietsers meer vrijetijdstrips, terwijl ze in Londen minder boodschappen deden in vergelijking met niet-fietsers

5km als gemiddelde afstand, traagst in örebro, snelst in Londen

De gemiddelde afstand van een fietstocht was bijna 5km, de deur-tot-deur-duur nam gemiddeld 25,7 min in beslag, wat resulteerde in een gemiddelde fietssnelheid van 11,2 km / u. Lengte en duur van de fietstochten waren significant verschillend in alle zeven steden. De kortste gemiddelde fietsafstand werd gerapporteerd in örebro met zo’n 3 km, die ook het kleinste stadsgebied in de steekproef heeft. Terwijl de langste gemiddelde afstand werd gerapporteerd in Londen (6,5 km), de stad met de grootste gebied.

De kortste gemiddelde duur van fietstochten werd gemeld in Zürich met 22,1 min per rit, de langste in Rome met 32,8 min. De fietssnelheid verschilt tussen de 7,5 km/u in örebro en 12,5 km/u in Londen. De hoge standaardafwijking voor afstand en duur gaf aan dat veel ritten veel langer duurden dan het gemiddelde; de gerapporteerde afstand varieerde van een paar meter tot 86,5 km voor een enkele fietstocht.

Dagelijkse fysieke activiteit bij fietsers altijd hoger dan bij niet-fietsers

Met een gemiddelde reisduur van 25,7 minuten voor een fietstocht, verwachtten we dat deelnemers die één of meerdere fietstochten per dag maken, alleen op door hun vervoersmodus, een hoge mate van fysieke activiteit bereiken. Bij het overwegen van alleen lopen en fietsen als actieve modus, waren fietsers lichamelijk actief gedurende gemiddeld 97,3 (± 64,3) min, vergeleken met slechts 37,1 (± 52,1) min voor niet-fietsers.

De fysieke actieve duur was verschillend in de zeven steden, afhankelijk van de gemiddelde reisduur, de grootte van de stad en het deel van de modus, maar voor fietsers was dit altijd hoger dan voor niet-fietsers. Bij het identificeren van alle fiets- en wandeltochten als matige fysieke activiteit, onafhankelijk van snelheid en duur, bereikte 89,7% van de fietsers in de steekproef een niveau van 30 minuten gematigde fysieke activiteit op de gemelde dagen, vergeleken met slechts 28,6% alle niet-fietsers. Wanneer wandelen mee in rekening werd gebracht als onderdeel van een OV-reis, dan verhoogde ook het aandeel niet-fietsers dat het aanbevolen niveau bereikte tot 45,7%.

Het onderzoek concludeert daarom:

Het reisgedrag van fietsers en niet-fietsers verschilt van elkaar
Fietsen helpt actief te zijn en zorgt ervoor dat de aanbevelingen voor lichamelijke activiteit bereikt worden
In steden met een hoog wandel- en OV-aandeel zijn ook niet-fietsers actiever.
Stakeholders kunnen leefbare steden stimuleren door wandel- en fietsmaatregelen te ondersteunen.
Het volledige onderzoek kan je hier, in het Engels, nalezen.

Europese studie bestudeerde gedrag bij fietsers uit zeven verschillende steden