Energiecrisis zorgt ervoor dat Vlaming auto meer aan de kant laat staan


Twee derde van de Vlamingen rijdt minder met de wagen als gevolg van de stijgende brandstofprijzen en de energiecrisis. Als alternatief kiest de Vlaming meer voor de fiets (56%) en meer voor andere vervoersmiddelen zoals het openbaar vervoer (20%). 24% van de Vlamingen verplaatst zich minder. Dat blijkt uit een grote burgerenquête die Fietsberaad Vlaanderen afgelopen zomer afnam bij een representatief panel van meer dan 3.000 Vlamingen.

“Deze cijfers maken duidelijk dat de oplopende brandstof- en energieprijzen het mobiliteitsgedrag van de Vlaming bepalen. Op zo’n moment vormt de fiets een goedkoop en logisch alternatief maar ook het openbaar vervoer kan hierin een sleutelrol spelen. Tegelijkertijd moeten wij als overheid waakzaam zijn dat de vervoersarmoede in deze crisisperiode niet groeit”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

“Met een burgerenquête houden we samen met Fietsberaad Vlaanderen tweejaarlijks de vinger aan de pols. Deze keer wilden we de impact van de energiecrisis op het mobiliteitsgedrag van de Vlaming in kaart brengen en dat gedrag wijzigt duidelijk”, aldus minister Peeters. 25% van de Vlamingen rijdt “zeker minder” met de wagen, nog eens 42% doet dat “eerder minder”. Van deze twee groepen samen zegt 56% de wagen vaker in te ruilen voor de fiets, 24% maakt minder verplaatsingen en 20% schakelt over naar nog andere vervoerswijzen, zoals het openbaar vervoer. “Kiezen voor de fiets en het openbaar vervoer levert niet alleen een financiële besparing op voor de Vlaming maar biedt ook nog andere voordelen. Denk maar aan het klimaat”, duidt Vlaams minister Peeters.

Overheden investeren sterk in een beter fietsklimaat en moeten dat ook blijven doen. “Wie investeert in een fietsbeleid, ondersteunt burgers, overheden en werkgevers om te besparen. Burgers sparen brandstof uit. Maar bovenal zijn er de positieve gevolgen voor de volksgezondheid! Per gefietste kilometer spaart de overheid 0,40 € uit. Werkgevers delen mee in de baten want onderzoek toont aan dat fietsende werknemers gemiddeld minder afwezig zijn door ziekte. We moeten dus blijvend in fietsbeleid investeren,” zegt Jan Vermeulen, burgemeester van Deinze en voorzitter van Fietsberaad Vlaanderen.

Kwalitatieve fietsinfrastructuur belangrijker dan ooit

Met deze cijfers wordt het alsmaar duidelijker dat veilige fietsinfrastructuur broodnodig zal zijn. Vlaanderen trekt al volop de kaart van fiets en zal dat ook blijven doen. “Deze legislatuur investeren we meer dan 1 miljard euro in fietsinfrastructuur en dat begint zich in zichtbare verbeteringen op het terrein te vertalen. Mensen zullen kiezen voor de fiets en op die fiets blijven als het op een veilige en comfortabele manier kan.” Ook het openbaar vervoer kan voor minister Peeters een duurzaam alternatief bieden. “Het momentum is er om over te schakelen te overtuigen duurzame alternatieven.”

Dit vind je zeker ook interessant

Document

FietsDNA 2020: Vlaming heeft sterke verwachtingen over het fietsbeleid

Nieuws

Vlaming formuleert verwachtingen fietsbeleid steeds sterker

Nieuws

Oostenrijks Bicycle Observatory onderzoekt belang van fietsdata