Antwerpen past vergunningskader deelfietsen toe

Antwerpen baseerde zich op het juridisch kader voor deelfietsen dat Fietsberaad ontwikkelde en werkte dit verder uit op maat van de stad. Bedrijven die een free-floating systeem voor deelfietsen of -scooters willen uitrollen in het centrum, hebben hier nu een vergunning voor nodig.

De maatregel komt er om de openbare orde en veiligheid te kunnen garanderen en een overaanbod aan deelsystemen te vermijden. Antwerpen kijkt verder ook of er voldoende capaciteit is bij de opstart voor een goed functioneren.

Voor fietsen is het aantal op minimum 100 en maximum 1000 exemplaren gelegd. Elektrische fietsen moeten er dan weer tussen 50 of 70 exemplaren zijn. Voor (elektrische) bakfietsen legde de stad het aantal tussen 5 en 35. Verder dient er ook te worden voldaan aan de voorwaarden van het reglement, zo dient er o.a. een continuïteit in aanbod gegarandeerd te worden, dienen ze een minimum bezettingsgraad te halen en moeten ze altijd reglementair geparkeerd worden.

Wil je zelf als stad ook een vergunningskader uitwerken Doe dan zeker een beroep op het juridisch kader voor deelfietsystemen dat Fietsberaad op vraag van de centrumsteden ontwikkelde. We helpen je ook graag verder bij eventuele vragen of voor meer informatie.

Antwerpen past vergunningskader deelfietsen toe