Amsterdam laat deelfietsen weer toe, maar onder strenge regels


Deelfietsen krijgen een herkansing in Amsterdam. Er komt een proefperiode van drie jaar met maximaal drie deelfietsaanbieders die zullen werken volgens strenge regels. Nadat het er in de zomer uit de hand liep met een overaanbod aan deelfietsen en heel wat overlast van strooifietsen, besloot de Nederlandse hoofdstad even komaf te maken met de deelfiets.

Duidelijke afspraken

Amsterdam introduceert de deelfiets opnieuw omdat ze erg gelooft in het concept: het motiveert mensen om te bewegen en zorgt ervoor dat de stad bereikbaar blijft. Alleen kiest het stadsbestuur nu bewust voor maximaal drie deelfietsaanbieders, om kwaliteit te garanderen en het aantal deelfietsen te beperken. Aanbieders worden gekozen op basis van kwaliteit en mogen tijdens de proefperiode maximaal 3000 deelfietsen uitlenen. Bovendien legt de stad op dat elke fiets per dag minstens vier maal moet gebruikt worden, zodat de deelfietsen niet teveel stil staan en overlast veroorzaken.

Deelfietsen mogen enkel geparkeerd worden op de daarvoor aangewezen plekken. Strooifietsen zijn overal welkom, zolang het reglementair gebeurt en de drukste centrumdelen vermeden worden.

Proefperiode met evaluatie

De deelfietsbedrijven krijgen een vergunning voor twee jaar, die met één jaar verlengd kan worden. Na het eerste jaar volgt een evaluatie waarbij de stad vooral zal letten op negatieve effecten, zoals overtredingen, klachten van buurtbewoners en drukte. Het stadsbestuur legt dit voorstel nu aan de inwoners van de stad voor en die kunnen nog tot 16 februari hun visie geven.

Ook bakfietsen en bromfietsen

Naast gewone deelfietsen, wil Amsterdam ook voor een periode van twee jaar twee aanbieders een vergunning verlenen voor 250 deelbromfietsen (zero emissie-exemplaren) en 25 deelbakfietsen.

Dit vind je zeker ook interessant

Nieuws

Nieuwe website van CIVITAS Handshake-project geeft oplossingen voor fietshoofdsteden in spé

Praktijk

Amsterdamse ‘menukaart’ voor meer ruimte (COVID-19)