2,6 miljoen aan investeringen in fietsinfrastructuur en dipje in gemeten fietsverkeer


De provincie Vlaams-Brabant investeerde in 2021 2,6 miljoen euro in 15 fietsprojecten. 1,39 miljoen euro ging naar 6,9 km nieuwe fietssnelwegen. En er werd 1,24 miljoen euro geïnvesteerd in 6,3 km recreatieve en functionele fietspaden.

De provinciale fietstellers toonden in 2021 een terugval van 12% aan in het fietsverkeer ten opzichte van het record in het lockdownjaar 2020. Maar over meerdere jaren bekeken, blijft het fietsverkeer stijgen. Zo was er in 2021 een stijging van 25% ten opzichte van 2019. De fietssnelweg F3 in Wilsele is de populairste route van 2021.

6,9 km bijkomende fietssnelwegen werden aangelegd

“Het voorbije jaar investeerden we in fietssnelwegen”, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit. “1,39 miljoen euro ging naar 8 projecten in Beersel, Halle, Sint-Pieters-Leeuw, Zaventem en langs de F209 fietssnelweg in Liedekerke, Ternat en Dilbeek”.

Daarnaast betaalde de provincie ook een bijdrage van 3,8 miljoen euro aan de bouw van de nieuwe fietsbrug over de R0 in Zaventem/Machelen door de Werkvennootschap, een belangrijke schakel in het fietssnelwegennetwerk in de regio.

Voor de werken op de fietssnelwegen F217 in Machelen, de F22 in Geetbets, de F24 in Leuven-Bierbeek-Boutersem en F25 Leuven-Rotselaar gaf de provincie het akkoord om de aanleg te subsidiëren.

Al deze fietssnelwegprojecten samen leveren 16,7 kilometer nieuwe of verbeterde fietsinfrastructuur op. 6,9 km daarvan werd in 2021 opgeleverd of gerealiseerd.

Investeren in 6,3 km recreatieve en functionele fietspaden

“In 2021 ontvingen Bierbeek, Boutersem, Dilbeek, Kapelle-op-den-Bos en Roosdaal subsidies voor realisaties op het bovenlokaal functioneel fietsnetwerk”, zegt gedeputeerde Tom Dehaene. “Geetbets kreeg subsidies voor de aanleg van een stuk recreatieve fietsroute. Deze projecten zijn goed voor een investering van 1,24 miljoen euro. Als alle werken uitgevoerd zijn, is dat goed voor 6,3 km nieuwe en veilige fietspaden”.

De subsidies voor de fietssnelwegen en functionele fietsinfrastructuur komen uit het Fietsfonds. Fietsinfrastructuur op het bovenlokaal functioneel fietsnetwerk die voldoet aan een aantal normen rond comfort, breedte en inrichting, kan daardoor tot 90% of voor fietssnelwegen zelfs 100% gesubsidieerd worden. Het Fietsfonds is een overeenkomst tussen de provincie Vlaams-Brabant en het Vlaams Gewest.

12% minder fietsers na recordcijfers coronajaar 2020

Meer Vlaams-Brabanders op de fiets krijgen is één van de speerpunten van het beleid van de provincie Vlaams-Brabant. Omdat meten weten is, telde de provincie ook vorig jaar op 15 vaste locaties het aantal fietsers.

“Er is één constante: het aantal fietsverplaatsingen daalde op zo goed als alle meetplaatsen ten opzichte van 2020. Vooral de lockdownmaanden maart, april en mei in 2020 zorgden voor veel extra (recreatief) fietsverkeer.  Voor alle tellers samen komt dat neer op 12% minder fietsbewegingen ten opzichte van 2020. In vergelijking met 2019 nam het fietsverkeer in 2021 wel met 25% toe. De globale stijgende tendens die we al jaren vaststellen, houdt dus aan”, besluit gedeputeerde Tom Dehaene.

Top 3 populairste routes

De populairste route van 2021 is de F3 fietssnelweg in Wilsele met 423.618 fietsbewegingen per jaar. Dat is een lichte daling (-4,6%) ten opzichte van 2020, maar een fikse stijging (+40,2%) ten opzichte van 2019.
Speciaal aan deze teller is dat deze al sinds 2012 telt. Sinds de start van de tellingen is het fietsverkeer op deze locatie meer dan verdubbeld: van gemiddeld 505 fietsers per dag naar ruim 1.160 fietsers per dag, goed voor een stijging van 130%.

De F8 fietssnelweg in Wijgmaal staat op de tweede plaats met 373.766 fietsers per jaar. Dat is een daling van 18% ten opzichte van 2020, en een stijging van 23,8% ten opzichte van 2019.

Op de derde plaats vinden we de Demerroute in Werchter terug, een sterk recreatief gebruikte route.

Bekijk hier de infografiek van het jaaroverzicht

Dit vind je zeker ook interessant

Studiedag Fietssnelwegen in stationsomgevingen

Nieuws

Drie ambitieuze mobiliteitsprojecten in Rotselaar

Magazine

Lees ons magazine Sterk Fietsbeleid van december 2019