Visienota fietssnelwegen en fietsen in stationsomgevingen


De Vlaamse Overheid (DMOW i.s.m. werkgroep fiets) stelde – samen met AWV, de provincies, Fietsberaad Vlaanderen, Infrabel, de Lijn, NMBS en TUC-rail – de visienota fietssnelwegen en fietsen in stationsomgevingen op.

Welk soort voorrang kennen we toe aan fietsers op fietssnelwegen in stationsomgevingen? Moeten trappers er absolute voorrang krijgen op andere verkeersdeelnemers, zelfs op voetgangers? Of juist niet? Hoe herkenbaar moeten fietssnelwegen zijn in stationsomgevingen? Op deze en andere vragen gaat de visienota dieper in. De nota bevat ook een aantal principes en aandachtspunten voor het ontwerp van fietsinfrastructuur in stationsomgevingen. Dit als leidraad voor alle betrokken partners.

De visienota fietssnelwegen en fietsen in stationsomgevingen kan je hieronder downloaden. Via https://www.vlaanderen.be/publicaties/visienota-fietssnelwegen-en-fietsen-in-stationsomgevingen download je:

  • verslag workshop ‘fietssnelwegen en stationsomgevingen’
  • verslagen overleg over de visienota
  • Richtlijnen provincies
  • Inrichtingsprincipes NMBS
  • Richtlijnen Infrabel

Visienota fietssnelwegen en fietsen in stationsomgevingen

Dit vind je zeker ook interessant

Praktijk

Stadsfietsroute Brugge (stad Brugge, Europees project Handshake)

Studiedag Fietssnelwegen in stationsomgevingen

Nieuws

Enorme toename op fietssnelwegen Vlaams-Brabant (COVID-19)