Fietspaden, wegen en beleid opnemen in navigatiesystemen


Steden en gemeenten voeren voortdurend verbetereningen en veranderingen uit aan hun wegen: nieuwe fietspaden, bruggen, onderdoorgangen, snelheidslimieten, circulatiewijzigingen, Lage Emissie Zones, … In de wagen, maar ook op de fiets worden vaak apps gebruikt om vlot een fietsroute te volgen of gereden trajecten op te slaan. Als de digitale kaarten in de routeplanners en navigatie-apps niet meer overeenkomen met de realiteit, leidt dit vaak tot frustrerende ervaringen, zowel voor de weggebruiker als de lokale overheid. 

Weggebruikers kijken vaak naar die lokale overheden als er iets fout loopt met hun navigatiesysteem, maar gemeenten zijn meestal helemaal niet betrokken bij de ontwikkeling van navigatiesystemen. Dat is een gemiste kans, want navigatie-apps zijn een enorm krachtig medium om te communiceren met weggebruikers. Met wat gerichte inspanningen kun je een veel groter doelpubliek bereiken dan met wegsignalisatie, het bussen van brieven of zelfs een persbericht. In dit artikel legt Pieter Morlion uit hoe die systemen werken en hoe je zelf actief mee kunt werken aan de kwaliteit ervan.

Dit document is ook beschikbaar in het Engels via deze link.