Fietsleasing in de lift


In 2023 reden er bijna 120.000 leasefietsen in België, het merendeel e-bikes of speed pedelecs. Ons land doet het op dat vlak een stuk beter dan het EU-gemiddelde. Het gunstige fiscale regime voor de leasefiets is daar niet vreemd aan. Sinds 2019 brengt Guy Crab (Link) de evolutie van de Belgische fietsmarkt in beeld. Hij baseert zich daarvoor op de cijfers van alle groothandelsmerken wereldwijd die in België verkopen (link naar algemene artikel). Zijn onderzoek geeft ook een goed zicht op de fietsleasemarkt. ‘Die blijft vrij klein in verhouding tot de totale fietsmarkt maar is zeker niet onbelangrijk. In 2023 was meer dan een op de twaalf nieuwe fietsen een leasefiets, 8,5 procent om precies te zijn of ruim 55.000 in absolute aantallen. Dat percentage neemt jaar na jaar toe, in 2022 was het nog maar 6,5 procent.’

Leasefietsen zijn van goede kwaliteit en behoren doorgaans tot het duurdere segment. In 2023 werden ruim 35.600 e-bikes geleased, 7600 speed pedelecs en bijna 12.000 niet-elektrisch ondersteunde fietsen. Van de totale vloot van bijna 120.000 leasefietsen is 78 procent elektrisch.

Guy Crab wijst op het gunstige fiscale regime om het succes van de leasefiets te verklaren. De brutoloonruil betekent dat de leasekost rechtstreeks wordt verrekend met het brutoloon van de werknemer. ‘Voor de werkgever is de fiets budgetneutraal, voor de werknemer is hij fiscaal voordelig omdat er op dat stuk brutoloon geen inkomstenbelasting moet worden betaald. Daar komt de fietsvergoeding van 0,35 euro per kilometer bovenop, met een maximum van 3500 euro per jaar.’

Dit vind je zeker ook interessant

Nieuws

Twee op de drie leasefietsen zijn e-bikes

Nieuws

Fietslease bij lokale besturen: rekentool beschikbaar