Het New York City Department of Transportation (DOT) kondigde aan dat e-cargo fietsen nu zijn toegestaan op stadswegen, met nieuwe veiligheidsnormen. Deze fietsen zullen een duurzame en veiligere optie voor leveringen bieden door het aantal grote vrachtwagens te verminderen.
E-cargo fietsen mogen tot 122 cm breed, 213 cm hoog en 4,9 meter lang zijn en maximaal vier wielen hebben. De snelheidslimiet is 24 km/u. Ze mogen niet op voetpaden geparkeerd worden en er zijn speciale zones voor het laden en lossen.
Ter vergelijking, in België zijn e-cargo fietsen toegestaan met een maximale breedte van 120 cm en een lading die achteraan mag uitsteken tot 2,5m , zoals een surfplank. De hoogte is niet bepaald en de maximumsnelheid is 25 km/u, hetzelfde als elektrische fietsen. De nieuwe wegcode (die nog definitief goed te keuren is) vereist dat er op voetpaden altijd 1,5 m vrije ruimte voor voetgangers moet zijn.
Burgemeester Eric Adams van New York benadrukte het belang van duurzame bezorgopties om files en vervuiling te verminderen. DOT-commissaris Ydanis Rodriguez voegde toe dat het toestaan van deze nieuwe bezorgopties het milieu en alle weggebruikers beter zal beschermen.
Tekst gebaseerd op artikel van Cityland NY