Cyclists ❤️ Trains: campagne om intermodaliteit te promoten


De Europese fietsorganisatie ECF trapt 2020 af met een Europese campagne om de rechten van reizigers in het treinverkeer te verbeteren. ECF wil ervoor zorgen dat er in de toekomst minimaal 8 fietsenstallingen zijn op alle nieuwe of gerenoveerde treinen.

Trilogues aan de gang

De finale besprekingen tussen de drie Europese instellingen – de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie – zijn net van start gegaan. Elke instelling heeft zijn eigen mening over het vervoer van fietsen. Hoewel alle drie hebben bevestigd dat passagiers ‘het recht hebben’ om een fiets mee aan boord van de trein te nemen, reikt alleen het Europees Parlement een middel aan om een ​​dergelijk recht uit te voeren.

Intermodaliteit als oplossing voor de uitdaging

Sneller, eenvoudiger en groener. Vervoer is verantwoordelijk voor een kwart van alle uitstoot in de EU, en het is de enige sector die deze sinds 1990 niet kon verminderen. Hoewel vandaag 80% van de Europeanen mentaal klaar is om vluchten te vervangen door treinreizen en te lopen of fietsen voor korte afstanden. De combinatie van de twee meest energie-efficiënte vervoerswijzen – fiets en trein – biedt de hoogste snelheid en flexibiliteit van alle andere opties. Of het nu voor woon-werkverkeer, in het weekend rondtrekken of een fietsvakantie is, de fiets-trein-fietsmodus is één van de meest populaire mobiliteitsoplossingen onder Europeanen.

Belang van de juiste formulering

De verordening betreffende de rechten van treinreizigers staat momenteel open voor wijzigingen. Dit biedt een gelegenheid om de formulering met betrekking tot fietsvervoer te verbeteren. Dit zijn de posities van elke instelling:

In het voorstel van de Europese Commissie wordt verklaard dat “passagiers het recht hebben om fietsen aan boord van de trein te nemen. Het liet de deur echter open voor spoorwegexploitanten om fietsvervoer te weigeren of te beperken om “veiligheidsredenen of operationele redenen”.

Het Europees Parlement stemde voor een veel sterkere formulering, waaronder de eis om minimaal acht fietsen te voorzien op alle nieuwe en gerenoveerde treinen. ECF verwelkomde dit standpunt.

Het standpunt van de Europese Raad stelt geen duidelijk doel noch een bepaald tijdschema voor het realiseren van het gestelde doel dat “passagiers het recht hebben fietsen mee te nemen aan boord van de trein”.

Ondanks de verschillen in formulering verwacht ECF dat een compromis zal worden bereikt in de eerste helft van 2020. De vraag van de organisatie is dat een minimum van acht fietsenstallingen op elke nieuwe en gerenoveerde trein wordt gegarandeerd door alle spoorwegexploitanten. De organisatie heeft bewijs dat dit een win-winstrategie is voor zowel treinbestuurders als passagiers, of ze nu fietser zijn of niet. Landen als Polen en Duitsland hebben deze maatregel al met succes geïmplementeerd.

Klik hier voor meer informatie over de campagne

Dit vind je zeker ook interessant

Nieuws

Lerend netwerk Fietsparkeren: excursie Eindhoven

Nieuws

Lerend netwerk fietsparkeren: presentaties beschikbaar

Nieuws

Bevorderen van fietsen in het duister en donker