Gent onderzoekt mogelijkheden flexparkeren

De stad Gent denkt na over flexparkeren. Flexparkeren is een nieuwe vorm van parkeren waarbij de autoparkeerplaats op bepaalde momenten van de dag/week/maand kan gebruikt worden als fietsparkeerplaats. Op de andere momenten kan de wagen er parkeren. Dit zou vooral gepland worden in schoolomgevingen, maar kan ook in drukke winkelstraten of uitgaansbuurten. Gent wil hiermee vooral de problematiek van té grote concentraties fietsen op specifieke locaties tussen 8 en 18 uur aanpakken.

In het buitenland werd in 2012 een eerste proefproject opgestart in Kopenhagen. Een eerste evaluatie leverde positieve resultaten op en toonde geen noemenswaardige problemen. Het project is in Kopenhagen intussen uitgebreid naar andere locaties.

Gent wil het concept uittesten met een proefproject. Door een gebrek aan een huidig wettelijk kader is dit echter onmogelijk. Er is immers geen verkeersbord voor deze situatie dat handhaving toelaat. De stad bekeek of ze een nieuw verkeersbord kon ontwikkelen of dat ze twee bestaande verkeersborden kon combineren om het flexparkeren duidelijk te maken. Beiden blijken echter niet reglementair. Gent vraagt nu om in de nieuwe wegcode deze mogelijkheden te voorzien.

Denk je als stad of gemeente ook na over flexparkeren? Laat het ons dan zeker weten!​

Dit vind je zeker ook interessant

Nieuws

Nood aan sturend parkeer- en autobeleid in steden en gemeenten om groeiend aantal fietsers op te vangen

Nieuws

Provincie Oost-Vlaanderen geeft toelage voor fietspaden in Gent, Sint-Niklaas en Stekene

Praktijk

Fietsparkeerplan kernwinkelgebied (Turnhout)