Abonnees van De Lijn jaar gratis Blue-bike abonnement 

Meer dan 596.000 jaarabonnees van De Lijn krijgen een jaar lang kosteloos toegang tot de deelfietsen van Blue-bike. Normaal betaal je €12 per jaar om lid te zijn van Blue-bike, maar de abonnees van De Lijn betalen het eerste jaar alleen de prijs per rit. Abonnees van De Lijn zullen deelfietsen kunnen ontlenen met hun MOBIB-kaart.

Combimobiliteit stimuleren

Sinds eind vorig jaar is De Lijn hoofdaandeelhouder van Blue-mobility, het bedrijf achter de bekende Blue-bikes. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft € 1 miljoen vrijgemaakt om het deelfietsensysteem over te nemen én uit te breiden. Het is ook een mooie kans om combimobiliteit te stimuleren.  “Veel mensen gebruiken bij 1 verplaatsing maar 1 vervoersmiddel, terwijl je vaak sneller en comfortabeler kan reizen als je bv.de bus combineert met de deelfiets”, zegt Weyts. “Je moet dan wel snel en eenvoudig kunnen overstappen”.

Meer dan 596.000 jaarabonnees van De Lijn krijgen nu een jaar lang kosteloos toegang tot de deelfietsen van Blue-bike. Het gaat over alle meerderjarige bezitters van een jaarabonnement:  Buzzy Pazz, een Omnipas of een Omnipas 65. Ook de houders van een studentenpas genieten van dit voordeel. De jaarabonnees worden door De Lijn gefaseerd gecontacteerd. Geïnteresseerden kunnen zich evenwel nu reeds aanmelden op www.delijn.be/actieblue-bike .

Groeiplan Blue-bike

Blue-bike wordt in Vlaamse handen fors uitgebreid. Meteen na de overname is er een ambitieus groeiplan uitgewerkt. Momenteel telt Blue-bike ongeveer 17.000 gebruikers en zo’n 60 locaties aan trein-, tram- en busstations en aan park-and-rides. In de komende jaren wordt dit uitgebreid naar minstens 26.000 gebruikers en 116 locaties. Over 5 jaar zijn er dubbel zoveel Blue-bike-fietsen beschikbaar en worden er elk jaar minstens 500.000 ritten gemaakt. Elk jaar wordt minstens 1/5de van de fietsvloot vernieuwd.

Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn: “In haar memorandum heeft De Lijn zich geëngageerd voor het promoten van combimobiliteit. Als hoofdaandeelhouder van de Blue-bike deelfietsen en cambio deelauto’s zijn we ook een actieve speler in de keten. Op die manier bieden we zelf oplossingen aan die de reiziger helpen om de ‘first’ en ‘last mile’ naar een halte van openbaar vervoer te overbruggen. Door onze trouwe abonnees op een lidmaatschap van Blue-bike te trakteren, willen we ze laten proeven van de combinatie openbaar vervoer en fiets.”

Meer info: www.delijn.be/actieblue-bike