6,2 % minder speed pedelecs ingeschreven in 2020


“In 2020 werden er in totaal 12.589 speed pedelecs ingeschreven, dat is 6,2 % minder dan in 2019. De speed pedelec blijft nog steeds een overwegend Vlaams fenomeen: Vlaanderen neemt bijna 96 % van de verkoop voor zijn rekening terwijl de interesse in Wallonië en Brussel vrij beperkt blijft,” zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “Opvallend is dat de leasingsector klappen krijgt (-18,3 %) terwijl de particuliere verkoop standhoudt (-0,1 %) en de bedrijven iets meer speed pedelecs hebben aangekocht (+3,2 %).”

Van de 12.589 speed pedelecs werden er 12.039 in Vlaanderen ingeschreven, 262 in het Brussels Gewest en 288 in Wallonië. In alle Waalse provincies steeg het aantal inschrijvingen in het afgelopen jaar, net als in Limburg en West-Vlaanderen. Maar in enkele belangrijke provincies daalden de inschrijvingen: -13 % in Vlaams-Brabant en zelfs -19 % in Antwerpen. Voor deze laatste regio’s (evenals Oost-Vlaanderen, dat status quo scoort) speelt de afname van het aantal files door de Corona-crisis ongetwijfeld mee omdat de speed pedelec vaak wordt aangeschaft om filevrij naar het werk te kunnen rijden. Details per provincie: zie de tabel hieronder.

Vooral minder leasing in 2020

De particuliere inschrijvingen, die goed zijn voor iets meer dan de helft van de verkoop, blijven voor het volledige jaar ongeveer op niveau (-0,1 %) en het aantal door bedrijven ingeschreven speed pedelecs stijgt met +3,2 %.  De klappen blijven vallen in de sector van de leasing speed pedelecs die met maar liefst -18,3 % is teruggevallen ten opzichte van vorig jaar.

Tot nu toe was de FOD Mobiliteit niet bereid om het digitale platform WebDIV ook voor de inschrijving van speed pedelecs open te stellen. TRAXIO hoopt dat dit op korte termijn kan worden opgelost aangezien dit probleem een administratieve (en financiële) rem blijft voor de verkoop aan bedrijven en leasingmaatschappijen.

Detailcijfers per provincie (aantal inschrijvingen)

Tekst en grafiek: Traxio