Advies Fietsparkeren op straat in dichtbevolkte woonwijken


Fietsparkeren op straat in dichtbevolkte woonwijken

De sterke groei van het fietsverkeer en de ambitieuze modal shift vragen om een robuuste en toekomstbestendige publieke ruimte, waarvan de inrichting aansluit bij de doelstellingen (50% duurzame modi) en ambities (30% fietsaandeel).

Meer fietsverkeer betekent ook meer parkeerdruk van fietsen. Vanaf 1 september 2026 verplicht de nieuwe wetgeving om 1,5 meter vrij te houden op het voetpad bij het parkeren van fietsen tegen de gevel. Deze wijziging in de wegcode vraagt om een daadkrachtige aanpak van de lokale besturen. Een nieuwe visie op fietsparkeren in woonstraten dringt zich op, zeker omdat veel bewoners geen andere keuze hebben dan het voetpad om hun fiets te parkeren.

Fietsberaad stelt een aanpak voor om ruimte te maken voor fietsparkeren binnen de bestaande ruimte voor parkeren. Integreer fietsparkeerplekken bij de uiteinden van woonstraten, nabij kruispunten. Deze kunnen worden geplaatst aan het begin en/of einde van de straat, en aan één of beide zijden. Door 1 parkeerplaats voor wagens naar 8 fietsparkeerplekken (of 4 fietsbeugels) te transformeren, creëert men parkeerruimte voor meerdere gezinnen. Bij succesvol gebruik van de fietsparkeerplekken aan de uiteinden van de straat, kan er worden uitgebreid naar het midden van de woonstraat.

Lees hier het volledige advies

Dit vind je zeker ook interessant

Magazine

Fietsforward editie 2025

Nieuws

Velopark: voordelen en mogelijkheden