Jacques Rogge brug als sluitstuk van fietssnelweg F7
Samenvatting
Tot de lente van 2022 moesten fietsers Deinze binnenfietsen via de N43, de Kortrijksesteenweg. De F7 fietssnelweg kende immers nog een hiaat ter hoogte van de N35 Volhardingslaan richting station van Deinze. Een fietsbrug over de N35 bracht hier verandering in. Nu kunnen fietsers de F7 fietssnelweg, die spoorlijn 75 volgt, zonder obstakels van Gent, over Deinze, tot in Waregem fietsen. Volgende stap: de verbinding tussen Waregem en Kortrijk.
Projectbeschrijving
Stad Deinze is al langer een voortrekker in fietsbeleid. Het stadsbestuur gaat resoluut voor groene fiets- en wandelassen in een autoluwe binnenstad met een modern station als (fiets)knooppunt dat de fiets centraal stelt. De stad werd dan ook al meermaals bekroond tot Fietsstad: in 2015, 2018 én 2020. Als centrumstad met een groot aantal scholen en bedrijven vormt Deinze een belangrijke schakel in het fietssnelwegenverhaal. Fietssnelwegen brengen de werknemers veilig en vlot thuis en op de werkplek, brengen de burgers naar de commerciële centra, kinderen en jongeren naar hun school en opleidingsplek, en faciliteren zakelijk fietsverkeer.
Onder impuls van burgemeester Jan Vermeulen en mobiliteitsschepen Bart Van Thuyne kwamen veertien jaar geleden de plannen voor een fietsbrug over de drukke gewestweg N35 in Deinze-centrum voor het eerst op tafel te liggen. De aanleg ervan verhoogde de verkeersveiligheid en doorstroming voor fietsers. Naast de grote fietsbrug van 44 meter lang over de gewestweg N35 Volhardingslaan werden ook twee aanrijhellingen gerealiseerd, ter hoogte van de Velostraat aan de oostkant van de gewestweg en ter hoogte van de Sint-Hubertstraat aan de westkant. In totaal maakt dit het traject van de brug 600 meter lang. De fietsbrug is 6 meter breed en kan uiteraard ook door voetgangers gebruikt worden.
De nieuwe fietsinfrastructuur maakt deel uit van de fietssnelweg F7 tussen Gent, Deinze en Kortrijk en betekent goed nieuws voor de bereikbaarheid van het station van Deinze. De fietssnelweg F7 geeft via de nieuwe brug immers niet alleen toegang tot het station en de stad, maar zorgt ook voor een veilige en vlotte aansluiting op de fietssnelweg F37 richting het West-Vlaamse Tielt, Roeselare en Ieper. De F7 biedt fietsers een veilig alternatief voor de N43 (Kortrijksesteenweg). De fietssnelweg loopt immers parallel met de gewestweg vanaf Waregem tot in Gent. De fietssnelweg verbindt zo Waregem, Zulte, Deinze, Sint-Martens-Latem, De Pinte en Gent.
Op dinsdag 31 mei 2022 werd de fietsbrug over de Volhardingslaan (N35) officieel geopend. De stalen brug werd genoemd naar Deinzenaar Jacques Rogge, de voormalige voorzitter van het Internationaal Olympisch Comité (IOC).
Betrokken partijen en participatie
De bouw en financiering van de brug vergde een samenwerking tussen diverse overheden. De totaalsom voor de bouw van de fietsbrug en bijbehorende aanrijhellingen bedroeg in totaal 3.478.601,19 euro incl. BTW. De bouw van deze brug was een initiatief van Provincie Oost-Vlaanderen en werd mee mogelijk gemaakt door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en het Agentschap voor Wegen en Verkeer (AWV) van het Vlaamse Gewest. Respectievelijk droegen deze partners 760.000 euro en 600.000 euro bij aan de realisatie van de fietsbrug. Ook voor de financiering van de aansluitende aanrijhellingen werd een beroep gedaan op het Vlaamse Gewest, waarbij via het Fietsfonds een subsidie van 50% wordt verleend.
De Provincie Oost-Vlaanderen stond in totaal in voor 1.680.000 euro of 48% van de kostprijs. Daarnaast werkte ook Infrabel mee aan het verhaal door de investering voor de aanleg van een dienstpad op zich te nemen en de fiets- en voetgangerstunnels van de Sint-Hubertstraat en de Velostraat grondig te renoveren. De stad Deinze stond in voor de noodzakelijke grondinnames, het faciliteren van het ontwerpproces en de vergunningsprocedure, de plaatsing van de verlichting op de aanrijhellingen en de naamgeving van de brug.
De fietssnelweg raakt aan het kerkhof van Petegem. Enkele graven dienden hiervoor verplaatst te worden. Dat vereiste uitgebreid overleg met de familieleden.
Evaluatie
De Jacques Roggebrug wordt sinds zijn ingebruikname door veel fietsers gebruikt. Er worden regelmatig tellingen uitgevoerd. Zo fietsten op woensdag 26 oktober 2022 1.376 fietsers over de brug.
De grafiek (zie hiernaast) wijst op het belang van de aanleg van deze missing link in het gebruik van de integrale F7 (tellingen vaste telpaal De Volderstraat t.h.v. station). Sinds de ingebruikname van de brug in mei 2022 steeg het aantal fietsers op de F7 gevoelig.
Investering
2022
- Provincie Oost-Vlaanderen: €1.680.000: 48% van de kostprijs
- Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO): €760.000
- Agentschap wegen en verkeer: €600.000
- Deinze: kosten grondinnames, faciliteren van ontwerpproces en vergunningsprocedure, verlichting op de aanrijhellingen.
- Financiering aansluitende aanrijhellingen: verdeelsleutel Fietsfonds = subsidie van 50%
- Infrabel: kosten aanleg dienstpad en renovatie tunnels Sint-Hubertstraat en Velostraat.
Initiatiefnemers
- Stad Deinze, Dienst openbare werken en mobiliteit (concept) i.s.m. Provincie Oost-Vlaanderen (bouw)
Contact
Gilles Van Onacker
- Stad Deinze
- Diensthoofd mobiliteit en dienst gemeenschapswachten
- Gilles.VanOnacker@deinze.be
Locatie