Fietsparkeren in de openbare ruimte (COVID-19)


Fietsparkeren en social distancing

Om social distancing te vergemakkelijken kunnen steden en gemeenten ruimte vrijmaken voor voetgangers en fietsers. Slecht gestalde fietsen verhogen de druk op de beschikbare ruimte of zorgen voor gevaarlijke hindernissen voor de zwaksten in het verkeer. Extra fietsparking in handelskernen of dorpskernen verlaagt die druk en verhoogt de veiligheid.

Pop-up parkeervakken

De snelste manier om fietsers te helpen hun fiets correct te stallen: het fietsparkeervak. Kunstenares Roosmarijn Vergouw toonde in 2010 aan dat je met een simpele rol tape fietsparkeergedrag kan sturen en fietsers netter kan laten parkeren. Veel meer dan wat verf, tape, spuitkrijt of een parkeermat is er niet voor nodig. Een uiterst goedkope en superefficiënte ingreep met veel resultaat. Wie een stapje verder wil gaan, kan zoals Amersfoort kiezen voor witte straatklinkers om fietsvakken aan te duiden. Of doe zoals Kopenhagen, Amsterdam en München: alterneer autoparkeren met fietsparkeren en wissel tussen overdag en ‘s avonds.

Wachtruimte – parkeerplaats – fietsenstalling

Omdat handelaars maar een beperkt aantal klanten mogen toelaten in hun zaak onstaan er wachtrijen op de stoep. Daardoor komt de social distancing in het gedrang. De oplossing? Haal fietsenstallingen van de stoep weg en richt een autoparkeerplaats in als fietsparkeervak. Eén autoparkeerplaats biedt genoeg ruimte om 10 fietsen te stallen.

De inrichting kan opnieuw met spuitkrijt, maar ook met een mobiele stalling zoals in Hasselt. Of kijk eens naar de fietsvlonder. Het is een uitvinding van Rotterdam en de stad rolt ze op grote schaal uit, al lang voor er van Covid-19 sprake was. Ook in Deinze hebben ze sinds kort fietsparkeervlonders. Als gemeente kan je ook je tijdelijke, mobiele stallingen inzetten. Normaal dienen ze tijdens evenementen, maar ze zijn ook uitermate geschikt in deze corona-tijden.

Een ander mooi voorbeeld van fietsparkeren is het dubbelgebruik van laadzones in de autoluwe winkelstraat in Sint-Niklaas.  Fietsers mogen er in de Stationsstraat buiten de laad- en lostijden hun fiets voor de winkels plaatsen. Kijk voor een goede praktijk zeker eens naar het circulatieplan van de stad Gent.

Wie meer wil weten over de vele voordelen van parkeermanagement raden we de brochure ‘20 Reasons & Principles for Parking Management’ aan van Park4SUMP.

 

Dit vind je zeker ook interessant

Artikel

Modernisering van fietskluizen aan Nederlandse stations

Artikel

Fietsparkeren in Eindhoven: van beleid tot praktijk

Nieuws

Tien cijfers over fietsparkeren aan Nederlandse treinstations