Bestrijden gladheid op fietsbruggen over water


Bruggen – en bij uitstek bruggen over water – zijn de eerste plaatsen waar, zeker in de winter, gladheid optreedt. De reden is dat er onder bruggen geen ‘warme’ ondergrond zit, terwijl wegen na het zomerseizoen nog opgeslagen warmte hebben. Ook buiten het winterseizoen kan er gladheid zijn door water dat op bruggen blijft staan. Dit brengt voor alle verkeersgebruikers een risico op uitglijden of slippen mee. Het risico is het grootste als er bochten moeten worden genomen en/of als men bergaf rijdt.

Oplossingen

Naast het water-, ijs- en ijzelvrij houden van de weg is de oplossing het wegdek stroever te maken, zodat de banden van een voertuig – zoals een fiets – er ‘grip’ op hebben. De meest toegepaste oplossing voor fietsbruggen is het aanbrengen van een waterdichte slijtlaag (uit kunststoffen zoals epoxyharsen, polyurethaan of andere) op het brugdek en het daarin inzaaien van slijtvaste (synthetische of natuurlijke) granulaatkorrels. Deze zorgen voor ‘grip’ van de banden op het brugdek en ook ‘reliëf’ waardoor er minder contact is van de banden met water of ijs. De combinatie met een slim systeem om de brug af te wateren maakt een dergelijke behandeling nog efficiënter.

Twee beproefde concepten

In de fiche in de bijlage vind je twee beproefde concepten terug, met afbeelding. Het gaat om de volgende methoden:

  1. De meest toegepaste methode: brugdek met epoxy waterdichte slijtlaag, direct aangebracht op stalen dwarsliggers en ingezaaid met granulaten voor stroefheid. (Fietsbrug Ter Plaeten, Gent)
  2. Lightdeck® van brs.nl: Blokken van granulaat in lichte aluminium profielen met drainerende uitsparingen. Dit concept voegt het belangrijke preventieve aspect toe van het afwateren van het brugdek.  (Zie ook Praktijk Varensbrug Melle-Merelbeke)
Brugcoatings

Contact

RESINIT NV

  • Tel 09/227.76.87
  • www.resinit.be

BRS

  • deck@brs.nl
  • (+31)(0)88 027 70 00
  • http://brs.nl/expertise.php?exp=2

TRIFLEX

  • info@triflex.be
  • 014 75 25 50
  • www.triflex.be

Leerelementen

In de praktijk blijkt dat de tegen gladheid aangebrachte slijtlagen van fietsbruggen, zoals bij andere wegen, geregeld onderhoud vergen. Een belangrijke oorzaak hiervan – te bespreken bij aanvang met de aannemer – is de al dan niet gelijke uitzetting/inkrimping van enerzijds de aangebrachte slijtlaag en anderzijds het basismateriaal waaruit de brug bestaat (beton, hout, staal) en waarop de slijtlaag wordt aangebracht.

Er zijn alternatieven op de markt voor bovenstaande ‘beproefde concepten’. In de praktijk blijken die niet altijd het beoogde effect te hebben. Bij een brugproject op de FOS (fietsostrade) Antwerpen-Mechelen bleek de toegepaste combinatie van kunststoffen planken met een antisliplaag niet geslaagd ondanks een hoge kost van 70 à 75 euro/m². Oorzaak was niet de antsliplaag maar de gladheid van de planken. Een globale, ononderbroken behandeling van het brugdek vermindert veel sterker het slipgevaar.

In Nederland is momenteel (december 2015) een proefproject aan de gang met ‘antivries asfalt’. Resultaten worden verwacht rond april 2016.

Technische uitleg over stroefheid/gladheid

Meer technische uitleg over de stroefheid/gladheid van bruggen, vind je op de website van Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw.

Dit vind je zeker ook interessant

Praktijk

Intergemeentelijke en bovenlokale samenwerking voor extra resultaten in Dilsen-Stokkem

Rapport

Rapport Vijf maatregelen voor veilig fietsverkeer

Nieuws

Fietsen minder gevaarlijk voor anderen