Wanneer mensen de kans krijgen om een e-fiets uit te testen, geeft het merendeel aan na de testperiode een e-fiets te willen aankopen. Dat blijkt uit het CHIPS-project dat Mobiel 21 mee opzette. Het project CHIPS (Cycle Highways Innovation for slimmer People Transport and Spatial Planning) wil aantonen dat fietssnelwegen, in combinatie met het groeiend aantal e-bikes, mensen effectief uit hun auto halen. Mobiel 21 werkte twee campagnes uit samen met de Provincie Vlaams-Brabant.
Testweek in Herent en Kortenberg
Geïnteresseerden uit Kortenberg en Herent die in de buurt van de F3-fietssnelweg woonden, konden tijdens de campagne gratis een e-fiets uittesten gedurende een week. Er waren 5 e-fietsen beschikbaar die gedurende 6 weken konden worden uitgeleend en getest.
Positieve evaluatie
De deelnemers werden gevraagd een enquête in te vullen meteen na de testweek en een half jaar erna.
Bijna 65% van de respondenten gaf duidelijk te kennen mogelijk een e-fiets aan te kopen na de testweek. En ongeveer 80% ging in de toekomst de F3-fietsroute gebruiken. Ongeveer de helft gaf aan dat deze test hun idee over fietsen op een positieve manier veranderde en dat ze in de toekomst vaker willen fietsen.
6 tot 12 maanden na de testweek gebruikt 55% van de ondervraagden de fiets vooral voor trips naar het werk of de school. 32% geeft aan vaker te fietsen dan vóór de testperiode. De belangrijkste drijfveren om meer te fietsen waren het hebben van een betere fiets (71%) en het feit een e-fiets te hebben getest (57%). Een andere opvallende bevinding is dat 43% van de respondenten die nog geen nieuwe fiets hebben gekocht, van plan is om dit in de toekomst te doen. Van hen koopt 33% een e-fiets en 10% een andere fiets.
De meerderheid van de respondenten kijkt tevreden terug op hun deelname aan de testweek. 72% van hen geeft aan dat de testweek hen aanzette om met andere mensen over hun e-fiets-ervaring te praten en hun kennis te delen.