Oslo vervangt alle autoparkeerplaatsen op straat door groen, fietspaden en speelplekken


De Noorse hoofdstad Oslo probeerde in 2015 al om alle auto’s uit het straatbeeld te weren. De stad stuitte toen met het drastische plan ‘no-car-zone’ op teveel weerstand van de media en de conservatieve oppositie. Daarom schakelde Oslo (voorlopig) over naar het ‘no-park-zone’ plan: auto’s zijn welkom in de stad, maar mogen er niet parkeren. Het plan kreeg de goedkeuring van de winkeliersvereniging, na overleg met hen besloot de stad straat voor straat aan te pakken.

700 autoparkeerplaatsen minder en 40 km extra fietspaden

Het plan wordt sinds 2017 aangepakt in drie fasen. In de eerste fase worden straatparkeerpaatsen uit de binnenste ring vervangen door speelplekken, fietsparkeerplaatsen, fietspaden en groene parkjes. In 2017 werden er 300 parkeerplaatsen weggenomen, in totaal zullen er 700 parkeerplaatsen voor privéwagens weggewerkt worden. In een volgende fase wordt het wandelnetwerk uitgebreid en legt de stad 40 kilometer aan fietspaden aan. In een laatste fase, volgend jaar, zal het stadsbestuur het nieuwe beleid evalueren en de optie van een no-car-zone opnieuw bekijken.

Wat rijdt, rijdt elektrisch

Met een bevolking waarvan voorspeld wordt dat ze tegen 20​40 met 30 procent zal groeien, wil de stad de CO2-uitstoot tegen 2030 met 95 procent verminderen. Daarom kiest de stad resoluut voor elektrische voertuigen. Zo moet in 2025 een grote meerderheid van de bussen elektrische rijden. Ook geeft de overheid een subsidie aan inwoners die kiezen voor een e-bike of een cargobike.