Negen steden en gemeenten genomineerd als fietsgemeente 2018


Negen Vlaamse steden en gemeenten zijn genomineerd als Fietsgemeente/Fietsstad 2018. In totaal namen 35 lokale besturen deel aan de derde editie van deze wedstrijd waarmee de VSV, de Vlaamse overheid en Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts steden en gemeenten willen aansporen om te zorgen voor vlotter en veiliger fietsverkeer. Op 5 juni worden de winnaars bekendgemaakt tijdens het Fietscongres.

Fietsgemeente/Fietsstad 2018 wil lokale besturen die maatregelen nemen om het fietsgebruik in hun stad of gemeente te bevorderen, in de bloemetjes zetten. Alle Vlaamse steden en gemeenten kregen het voorbije najaar de gelegenheid om hun kandidatuur in te dienen. De VSV peilde bij de deelnemers naar concrete realisaties voor vlotter en veiliger fietsverkeer en hun toekomstplannen inzake fietsbeleid. De kandidaten werden volgens het aantal inwoners onderverdeeld in drie categorieÎn, per categorie duidde een vakjury onder leiding van de VSV drie genomineerden aan voor de algemene titel van Fietsgemeente/Fietsstad 2018:

  •  Categorie 1 – meer dan 50.000 inwoners: Gent, Kortrijk en Sint-Niklaas
  •  Categorie 2 – tussen 20.000 en 50.000 inwoners: Deinze, Dendermonde en Turnhout
  •  Categorie 3 – minder dan 20.000 inwoners: Bonheiden, Duffel en Peer

Daarnaast zijn er ook in totaal negen genomineerden voor specifieke awards:

  • Categorie “Beleid, monitoring en organisatie”: Bonheiden, Deinze en Gent
  • Categorie “Veilige netwerken”: Bonheiden, Gent en Peer
  • Categorie “Ontwerp en infrastructuur”: Gent, Hasselt en Mortsel
  • Categorie “Fietsparkeren”: Gent, Kortrijk en Zwijndrecht
  • Categorie “Fietscultuur en campagnes”: Bonheiden, Deinze en Gent
  • Categorie “Diensten en services”: Bonheiden, Gent en Mechelen

Ook Fietsberaad Vlaanderen zetelde in de jury, naast VSV, de Fietsersbond, de Vereniging van de Vlaamse Provincies, de Vlaamse overheid en een docent van de Hogeschool voor Verkeerskunde in de jury. “De kwaliteit van de ingediende dossiers was erg hoog. De combinatie van een grondig dossier, ingevuld door de kandidaten, met een deskundige jury en een terreinonderzoek door een gespecialiseerd studiebureau staat garant voor een oordeelkundige beslissing”, aldus juryvoorzitter Eddy Klynen (VSV).

Wout Baert, Fietsberaad Vlaanderen: “Steeds meer lokale besturen slaan de weg in naar een sterk fietsbeleid, zowel kleinere gemeenten als grotere steden. De wedstrijd van VSV moedigt lokale besturen ook aan om dat te doen. Maar in de kennisbank van Fietsberaad Vlaanderen is er inspiratie voor alle gemeenten: zowel voor koplopers als voor besturen in het peloton. Fietsberaad zorgt ervoor dat besturen leren van elkaars goede praktijken.”

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts is heel lovend over de 35 indieners: “Het lokale fietsbeleid schakelt een versnelling hoger, dat blijkt uit de kwaliteit van de kandidaturen. Ik wil alle deelnemers dan ook danken voor de tijd en energie die ze aan hun kandidatuur hebben besteed. De genomineerden wil ik alvast feliciteren met de inspanningen die ze voor de veiligheid en het comfort van de fietsers leveren. Samen met alle Vlaamse steden en gemeenten kiezen we voor verdere investeringen in fietsinfrastructuur en integraal fietsbeleid.”

Bij de genomineerden vindt de komende weken een terreinonderzoek plaats, de resultaten daarvan bepalen welke steden en gemeenten als winnaar uit de bus komen. Naast de prijzen die door de vakjury worden toegekend, is er ook een publieksprijs. Van 21 maart tot en met 27 mei kunnen burgers hun stem laten horen en hun favoriete fietsstad of fietsgemeente aanduiden op de website van Fietsgemeente/Fietsstad 2018.

De winnaars krijgen vanwege de Vlaamse overheid een subsidie van 50.000 euro die ze kunnen investeren in fietsvoorzieningen.

Negen steden en gemeenten genomineerd als fietsgemeente 2018