Integratie fietsen in Duitse hogesnelheidstreinen


De Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn (DB) integreert een ruimte voor 8 fietsen in al hun nieuwe, lange afstand hogesnelheidstreinen.

Na een testfase van 14 maanden, werd de ICE 4 in december 2017 echt in gebruik genomen. Er zijn vijf treinen en per trein kunnen er 8 fietsen vervoerd worden. In Europa zijn er erg weinig hogesnelheidstreinen die geassembleerde fietsen meenemen en dus zet dit model een mooie stap vooruit in de integratie van verschillende duurzame vervoersmodi en van het fietstoerisme. Tegen het einde van 2018 zullen er 9 dergelijke treinen beschikbaar zijn. Doel is om tegen 2023 het aantal op te trekken tot 123 zodat ze 40% van al het ICE-verkeer vormen.

Gecombineerde fiets- en treinreizen zijn de ideale oplossing voor ecologisch duurzame mobiliteit en kunnen een alternatief bieden voor het privÈvoertuig in naadloze deur-tot-deur reizen, of het nu voor recreatie of dagelijkse mobiliteit is. Met de huidige opwaartse trend van het fietstoerisme in het bijzonder – in 2016 alleen al gingen in Duitsland 5,2 miljoen mensen op fietsvakanties ñ zal de nieuwe ICE 4 een belangrijke basis vormen voor de uitbreiding van duurzame vervoerswijzen.

Hoewel de introductie van ICE 4 over het algemeen een positieve ontwikkeling is, toonden eerste evaluaties aan dat de fietsenrekken nogal smal waren en vier van de acht rekken verticaal zijn, wat een uitdaging kan zijn om te gebruiken met zwaardere fietsen, zoals als elektrische fietsen.

Dit artikel is gebaseerd op het artikel ‘DB’s new ICE 4 high speed trains include bicycle spaces‘ van ECF. Foto: ECF

Integratie fietsen in Duitse hogesnelheidstreinen