Genomineerde in de kijker: Lendelede #fietsgemeente


Op het fietscongres van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde op 31 mei in Deinze worden de fietsgemeenten 2022 bekend gemaakt. Er zijn negen genomineerden: Genk, Leuven en Mechelen in de categorie van grote gemeenten (meer dan 50.000 inwoners), Dilsen-Stokkem, Lommel en Mortsel voor de middelgrote (tussen 20.00 en 50.000 inwoners) en Lendelede, Peer en Zutendaal voor de kleine gemeenten (minder dan 20.000 inwoners). De negen kwamen naar voren uit een online publieksbevraging. In aanloop naar het fietscongres licht een studiebureau de genomineerden door. Op 31/5 maakt minister Lydia Peeters de winnaars bekend. Wij stellen de komende weken alle genomineerden voor. Vandaag: Lendelede.   

Lendelede heeft een fietszone

De paar fietsstraten in het centrum van Lendelede zijn uitgebreid tot een aaneengesloten fietszone. Lagereschoolkinderen fietsen dagelijks in groep en onder begeleiding naar school en terug naar huis. Schepen Bernard Fonteyne: ‘We hebben de voorbije jaren grote stappen vooruit gezet op het vlak van fietsveiligheid, voor de kinderen en bij uitbreiding voor alle inwoners.’   

Het West-Vlaamse Lendelede is voor het eerst kandidaat fietsgemeente en hoort meteen bij de genomineerden. De gemeente van net geen 6000 inwoners verstevigde de voorbije jaren de fundamenten van haar fietsbeleid. Zo heeft ze sinds maart 2021 een mobiliteitsambtenaar in dienst, weliswaar niet voltijds want Bruce Deveughele staat ook aan het hoofd van de technische dienst en volgt de openbare werken op. In diezelfde periode werd een plaatselijke afdeling van de Fietsersbond opgericht, die financiële en logistieke ondersteuning krijgt van de gemeente. ‘We hebben ook een stuurgroep verkeersveiligheid in het leven geroepen waarin onder meer alle politieke fracties, de scholen en de Fietsersbond vertegenwoordigd zijn,’ zegt Bernard Fonteyne. ‘We komen vier keer per jaar samen om genomen maatregelen te evalueren en na te denken over wat beter kan.’ 

Een van de maatregelen die het afgelopen jaar op de tafel van de stuurgroep kwamen, is de fietszone. ‘We hadden al enkele fietsstraten, sinds 1 september 2021 is er een fietszone voor het hele centrum,’ verduidelijkt mobiliteitsambtenaar Bruce Deveughele. ‘De intercommunale Leiedal heeft op onze vraag de mobiliteitscirculatie in de gemeente bekeken. Het invoeren van een fietszone in het centrum en alle invalswegen daar naartoe, waar ook een basis- en een middenschool gevestigd zijn, was een van de voorstellen in het plan.’ De gemeente heeft ook werk gemaakt van een uitbreiding van het aantal fietsparkeerplaatsen. Op cruciale plekken, zoals de bushalte op het dorpsplein, kwam er een ruime, overdekte stalling. Aan het gemeentehuis, de kerk, de sporthal en andere openbare gebouwen zijn beugels en nietjes geplaatst. Bij evenementen worden tijdelijke fietsenstallingen geïnstalleerd. 

Een opvallend project zijn de fietsbussen, die vrijwilligers van de Fietsersbond dagelijks organiseren met steun van de gemeente. Schepen Fonteyne: ‘Vanaf twee punten verder weg van het centrum van de gemeente rijden tien, vijftien kinderen elke dag onder begeleiding naar de basisschool. De routes liggen vast, kinderen kunnen onderweg aanpikken. Na de school fietsen ze langs dezelfde weg terug naar huis. De fietsbussen zijn een groot succes en zorgen ervoor dat veel meer kinderen naar school fietsen in plaats van met de auto te worden gebracht.’  

Dit vind je zeker ook interessant

Nieuws

De opmars van fietsstraten in Vlaanderen: 221 gemeenten hebben een of meerdere fietsstraten

Nieuws

Fietscampagne en fietsgemeente 2024

Nieuws

Genomineerde in de kijker: Leuven #fietsgemeente