Duitsers kiezen radicaal voor de bakfiets


In Duitsland werden vorig jaar 39.200 elektrische bakfietsen verkocht, vergeleken met slechts 36.062 nieuw geregistreerde elektrische auto’s, ondanks kleinere subsidies. 

Groene transformatie vooral door bakfietsen

Met nieuwe CO2-emissiedoelen die vanaf 2020 moeten worden ingevoerd, heeft de federale overheid hard geprobeerd manieren te bedenken om te bereiken wat het de Verkehrswende noemt, de groene transformatie van zijn transportsector. Een aankoopsubsidie ​​van € 4.000 voor elektrische auto’s was bedoeld om de autobahn-natie elektrisch te maken, maar het aantal elektrische voertuigen blijft nog steeds ver onder het doel van 1 miljoen vastgesteld voor 2020.

In plaats daarvan heeft de echte bloei plaatsgevonden in de bakfietssector, grotendeels onafhankelijk van de steun van de overheid en de krachtige auto-industrie, in plaats daarvan aangedreven door lokale initiatieven en kleinere startups.

Nood aan subsidies

De bakfiets werd ontdekt als een efficiënt alternatief voor autotransport, niet alleen door ouders op de kleuterschool of crèches, maar ook loodgieters, fotografen en zelfs schoorsteenvegers. Maar met prijzen die variëren van € 2.000 tot € 5.000, zijn ze ook niet goedkoop. 

In Berlijn werden de autoriteiten vorig jaar overspoeld door subsidieaanvragen, nadat de stad subsidies voorzag voor elektrische voortuigen: € 1.000 voor motoren en € 500 voor fietsen. Binnen een dag ontving de stad 1.950 aanvragen.

Het succes van het schema heeft de ogen geopend voor de omvang van bakfietsen – en niet alleen in Berlijn. In de hoofdstad zijn er plannen voor een soortgelijke subsidieronde later dit jaar – en vergelijkbare financiële ondersteuning is nu beschikbaar in meer dan 20 steden in Duitsland en enkele deelstaten. 

In Freising, in de buurt van München, kunnen mensen een premie van € 500 verzilveren als ze kunnen aantonen dat ze hun nieuwe fiets gebruiken om een ​​voertuig met benzine- of dieselmotor te vervangen.

Van bakfiets-parkeerplaatsen tot micro-depot

Het Berlijnse district Neukölln heeft de eerste parkeerplaats voor alleen bakfietsen en in de regio Prenzlauer Berg is er een “micro-depot” waar koeriersbedrijven zoals DHL of UPS pakketten kunnen laten vervoeren met alleen bakfietsen in plaats van bestelwagens.

Terwijl Duitsland nog steeds achter Denemarken en Nederland hinkt wat betreft het gebruik van fietsen per hoofd van de bevolking, heeft het land nu de grootste markt voor bakfietsen. En zullen er op de jaarlijkse Eurobike-handelsbeurs begin september enorm veel nieuwe modellen onthuld worden, niet alleen door Nederlandse marktleiders Bakfiets en Urban Arrow, maar ook door groeiende Duitse nieuwkomers, zoals de compacte en opvouwbare Muli of Keulen-gebaseerde driewieler Chike.

Dit artikel is een samenvattende vertaling van het Guardian-artikel: “Four wheels bad, but three sehr gut. Germans climb aboard cargo bikes”.