Blue-bike tekent grote groei op in Antwerpen

Deelfietssysteem Blue-bike groeide in 2019 met meer dan 75 procent in Antwerpen. Op de drie Antwerpse locaties werden dit jaar nu al meer ritten gemaakt dan het totaal van alle ritten in 2018. De grote groei is mee te danken aan de tijdelijk lagere prijs, dankzij een tussenkomst van Slim naar Antwerpen en de Vlaamse overheid.

Snelle groei

Het fietsdeelproject Blue-bike werd in 2011 opgestart met als doel de combinatie openbaar vervoer en fiets te faciliteren en verhuurt fietsen aan ruim 17.000 abonnees. Blue-bike telt 64 locaties in België, en groeide dit jaar al zo’n 25%. Op de Antwerpse locaties was het echter drie keer zoveel. Daar zijn er 77% meer ritten gedaan dan vorig jaar, vanaf de treinstations Antwerpen-Berchem, Antwerpen- Centraal en de nieuwe locatie Antwerpen-Zuid, waarbij er in Berchem zelfs een groei van 94% was.

Om aan de stijgende vraag te voldoen, werden er in Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem fietsen bijgeplaatst. In Antwerpen-Berchem ging het aantal Blue-bikes dit jaar van 60 naar 85. In Antwerpen-Centraal van 40 naar 50, en binnenkort zelfs naar 70. Bovendien opende begin 2019 de nieuwe verhuurlocatie Antwerpen-Zuid.

Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “Blue-bike kan mooie cijfers voorleggen, en is een blijver in het Antwerpse mobiliteitslandschap. Het aanbod van Blue-bike beantwoordt duidelijk aan een behoefte.”

Tussenkomst Slim naar Antwerpen

De groei in Antwerpen is mede te danken aan de tussenkomst van Slim naar Antwerpen. Slim naar Antwerpen brengt alle wegenwerken met grote verkeersimpact in kaart en biedt reizigers alternatieven om naar Antwerpen te reizen. Blue-bike is een van die alternatieven. Slim naar Antwerpen kwam, in het kader van een projectoproep, van 1 juli 2018 tot 31 augustus 2019 tegemoet in de ritprijs, samen met de Vlaamse overheid. Hierdoor zakte het tarief van 3,15 euro naar 1,15 euro per rit van maximaal 24 uur.

In totaal werden er ongeveer 26.400 ritten aan het verlaagde tarief gemaakt. Uit onderzoek blijkt dat 28% van de Blue-bikeverplaatsingen voordien met de auto gebeurden. Tijdens de actieperiode werden met andere woorden 7.392 autoritten van en naar de stad uitgespaard.

Impactdoelstelling gehaald

Met deze resultaten behaalt Blue-bike de impactdoelstelling die gekoppeld was aan de tussenkomst, namelijk een groei van 50% van het aantal ritten op de Antwerpse Blue-bikelocaties. De voordeelactie van Blue-bike is 1 van de 18 geselecteerde projecten binnen de projectoproep 2017 van Slim naar Antwerpen, die inzet op slimme mobiliteitsoplossingen in de Antwerpse regio. Meer info daarover op www.sna.be.

Dit vind je zeker ook interessant

Praktijk

Pakjes bedeling door ‘cubicycles’: na Antwerpen en Gent nu ook Roeselare!

Praktijk

Antwerpse Ossenmarkt werd een autovrij verblijfsplein

Nieuws

Antwerpse havenbedrijf lanceert nieuw concept met Fietspendelbus